Blokové programování: funkce a abstrakce

8. ročník ZŠ – 1. ročník SŠ

Využití funkcí v blokovém programování, obecný princip abstrakce.

Bezprostřední výstupy z učení
  • porozumí zápisu algoritmu, který využívá funkce
  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program využívající funkce
  • chápe výhody dělení programu na podčásti

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
  • I-9-2-02 rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
  • I-9-2-03 vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému
  • I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
  • I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Rozcvička s obrázky a slovy
Úlohy s obrázky a slovy, které nevyžadují žádné speciální znalosti a současně využívají koncepty související s funkcemi, abstrakcí, zobecňováním či rozkladem na podproblémy.
PřesouváníVztahy slov (lehké)
MKG
RozhodovačkaSlovní vztahy (lehké)
MMK
Slovní vztahy (střední)
MKJ
Vzory z dlaždic (lehké)
MKD
PřesouváníRozklad obrázků (lehké)
MG7
Obrázky a vrstvy (lehké)
MH1
PexesoBarevné dlaždice (lehké)
MK9
PřesouváníKouzelné hůlky (střední)
MGP
Rozklad obrázků (střední)
MG6
Kódy květin (střední)
MKP
Rozklad obrázků (s opakováním) (střední)
MHX
Obrázkový mixér (střední)
MKF
    
Blok 2: Abstrakce
Princip abstrakce na obrázkových příkladech.
Vysvětlující textAbstrakce
MUN
PřesouváníŽebřík abstrakce (střední)
MHF
Klasifikace (střední)
MHG
    
Blok 3: Funkce
Základní princip funkcí, použití funkcí.
Vysvětlující textFunkce
MTU
PřesouváníObrázkové funkce (střední)
MHZ
Kód kostkyFunkce kostky
M7W
ProgMalováníFunkce
MD2
RozhodovačkaFunkce (lehké)
M97
Funkce (střední)
MLV
RobotanikTrénink
MA7
Lehké
MAD
Středně těžké
MAE
    
Blok 4: Zobecňování a rozklad programů
Obecnější dovednosti rozkladu problémů a zobecňování programů (kde využití funkcí je jeden z typických nástrojů).
RozhodovačkaZobecňování programů (střední)
MMG
Rozklad programů (střední)
MMJ
    
Blok 5: Funkce II
Těžší úlohy na procvičení funkcí.
Kód kostkyFunkce s parametry
M74
RozhodovačkaFunkce (těžké)
MMB
RobotanikStředně těžké
MAE

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence