Kódování a šifrování
4.–6. ročník ZŠ
Základní úvod do kódování informací a šifrování za využití intuitivních příkladů (kódování informací obrázkem) a jednoduchých, ale zajímavých šifer.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Blok 1: Kódování informací obrázkem | ||||
Názorná ukázka toho, jaký je rozdíl mezi informací a jejím zakódováním pomocí různých ikon a piktogramů. | ||||
Vysvětlující text | Kódování informací obrázkem | MUE | ||
Rozhodovačka | Kódování informací obrázkem (lehké) | M47 | ||
Pexeso | Kódování informací obrázkem (lehké) | MK1 | ||
Přesouvání | Kódování informací obrázkem (lehké) | MGR | ||
Pexeso | Počítačové ikony (lehké) | M29 | ||
Rozhodovačka | Počítačové ikony (lehké) | M49 | ||
Přesouvání | Kódování informací obrázkem (střední) | MHT | ||
Blok 2: Kódování informací rozmanitě | ||||
Pokračování předchozího bloku, tentokrát informaci kódujeme obrázky, texty i jinak. | ||||
Vysvětlující text | Kódování informací textem i jinak | M6D | ||
Rozhodovačka | Kódování informací obrázkem (střední) | M24 | ||
Přesouvání | Počítačové ikony (střední) | M27 | ||
Rozhodovačka | Počítačové ikony (střední) | M26 | ||
Kódování informací textem i jinak (střední) | M6C | |||
Blok 3: Šifry I | ||||
Jednoduché textové šifry ilustrující historické počátky šifrování (jednoduché transpozice a substituce) | ||||
Vysvětlující text | Základní šifry | MWX | ||
Vpisovačka | Základní šifry (lehké) | MZ2 | ||
Krok po kroku | Základní šifry (střední) | M6S | ||
Pexeso | Základní šifry (střední) | MLU | ||
Blok 4: Šifry II | ||||
Mírně obtížnější zadání na šifry a hravé šifry s nápadem. | ||||
Vpisovačka | Základní šifry (střední) | MPV | ||
Přesouvání | Šifry s nápadem (lehké) | MGN | ||
Šifry s nápadem (střední) | MG4 | |||
Šifry s nápadem (těžké) | MZ3 | |||
Blok 5: Kódování obrázků | ||||
Základní principy kódování obrázků (bitmapová a vektorová grafika) ilustrované na příkladech. | ||||
Vysvětlující text | Bitmapová grafika | M2W | ||
Rozhodovačka | Bitmapová grafika (lehké) | M2V | ||
Přesouvání | Bitmapová grafika (střední) | MGV | ||
Vysvětlující text | Vektorová grafika | M2X | ||
Rozhodovačka | Vektorová grafika (lehké) | M9S | ||
Přesouvání | Vektorová grafika (střední) | M22 |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.