Kódování a šifrování

4.–6. ročník ZŠ

Základní úvod do kódování informací a šifrování za využití intuitivních příkladů (kódování informací obrázkem) a jednoduchých, ale zajímavých šifer.

Bezprostřední výstupy z učení
  • na intuitivní úrovni rozumí tomu, že informace zaznamenáváme různými kódy, zná příklady kódů
  • má představu, jak vypadají jednoduché kódy a šifry

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-5-1-02 popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji
  • I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Kódování informací obrázkem
Názorná ukázka toho, jaký je rozdíl mezi informací a jejím zakódováním pomocí různých ikon a piktogramů.
Vysvětlující textKódování informací obrázkem
MUE
RozhodovačkaKódování informací obrázkem (lehké)
M47
PexesoKódování informací obrázkem (lehké)
MK1
PřesouváníKódování informací obrázkem (lehké)
MGR
PexesoPočítačové ikony (lehké)
M29
RozhodovačkaPočítačové ikony (lehké)
M49
PřesouváníKódování informací obrázkem (střední)
MHT
    
Blok 2: Kódování informací rozmanitě
Pokračování předchozího bloku, tentokrát informaci kódujeme obrázky, texty i jinak.
Vysvětlující textKódování informací textem i jinak
M6D
RozhodovačkaKódování informací obrázkem (střední)
M24
PřesouváníPočítačové ikony (střední)
M27
RozhodovačkaPočítačové ikony (střední)
M26
Kódování informací textem i jinak (střední)
M6C
    
Blok 3: Šifry I
Jednoduché textové šifry ilustrující historické počátky šifrování (jednoduché transpozice a substituce)
Vysvětlující textZákladní šifry
MWX
VpisovačkaZákladní šifry (lehké)
MZ2
Krok po krokuZákladní šifry (střední)
M6S
PexesoZákladní šifry (střední)
MLU
    
Blok 4: Šifry II
Mírně obtížnější zadání na šifry a hravé šifry s nápadem.
VpisovačkaZákladní šifry (střední)
MPV
PřesouváníŠifry s nápadem (lehké)
MGN
Šifry s nápadem (střední)
MG4
Šifry s nápadem (těžké)
MZ3
    
Blok 5: Kódování obrázků
Základní principy kódování obrázků (bitmapová a vektorová grafika) ilustrované na příkladech.
Vysvětlující textBitmapová grafika
M2W
RozhodovačkaBitmapová grafika (lehké)
M2V
PřesouváníBitmapová grafika (střední)
MGV
Vysvětlující textVektorová grafika
M2X
RozhodovačkaVektorová grafika (lehké)
M9S
PřesouváníVektorová grafika (střední)
M22

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence