Vizualizace dat
Typický ročník | 8. |
Interval vhodných ročníků | 7.–9. |
Učivo | typy grafů (sloupcové, spojnicové, koláčové, bodové, plošné), vztahy mezi tabulkami a grafy, čtení a interpretace grafů, zásady vizualizace dat, nevhodné a zavádějící vizualizace |
Předcházející modul | Tabulkový editor I |
Navazující modul | Práce s daty (SŠ) |
Bezprostřední výsledky učení |
|
Související RVP výsledky učení |
|
Modul seznamuje žáky se základními typy grafů používaných k vizualizaci dat, jejich účelem a vhodným použitím. Žáci se naučí číst, porovnávat a interpretovat různé typy grafů a propojit je s daty v tabulkách. Důraz je kladen na porozumění základním principům grafické prezentace dat – včetně správného výběru grafu, čitelnosti a přesnosti zobrazení. Součástí modulu je i rozpoznávání nevhodných a zavádějících vizualizací. Téma zasahuje jak do informatiky, tak do matematiky a rozvíjí schopnost žáků kriticky pracovat s daty.
Náměty na doplňkové aktivity
Tvorba vlastních vizualizacíŽáci pracují s vlastními daty (např. data o třídě či oblíbených sportovcích), která vhodným způsobem vizualizují.
Analýza grafu z médiíŽáci si vyhledají graf z internetu (např. zpravodajské servery, sociální sítě), analyzují jeho kvalitu a připraví krátké zhodnocení – co graf sděluje, co je na něm vhodně či nevhodně zpracováno, jak by se daná informace dala zobrazit jinak.
Hledání zavádějících grafůŽáci se snaží najít vlastní příklady zavádějících grafů (např. na internetu, v letáčcích) a následně diskutují, v čem jsou nalezené grafy nevhodné a jak by vypadalo jejich lepší zpracování.