Blokové programování: cykly a podmínky (pokročilé)
7.–9. ročník ZŠ
Modul zaměřený na důkladnější procvičení cyklů a podmínek v blokovém programování, s důrazem na téma vnořených cyklů.
Tento modul navazuje na moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování a Blokové programování: podmínky, ladění. Pokud výuka nenavazuje bezprostředně na předchozí výuku blokového programování, je vhodné na úvod zařadit opakování vybraných aktivit z těchto předchozích modulů.
Bezprostřední výstupy z učení
- porozumí zápisu algoritmu, který využívá podmínky a cykly
- rozumí rozdílu mezi cyklem s pevným počtem opakování (opakuj N×) a koncovou podmínkou (opakuj dokud)
- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program využívající cykly a proměnné, včetně využití vnořených cyklů
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
- I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
- I-9-2-02 rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
- I-9-2-03 vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému
- I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
- I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu
Zpět na přehled modulů
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují
jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou
využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.
Zpět na přehled modulů