Umíme informatiku

Blokové programování: proměnné

7. ročník ZŠ – 1. ročník SŠ

Rozšíření základů blokového programování o využití proměnných.

Tento modul navazuje na moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování a Blokové programování: podmínky, ladění. Typicky by měl předcházet i modul Blokové programování: cykly a podmínky (pokročilé), ale není to nezbytně nutné. Pokud výuka proměnných nenavazuje bezprostředně na předchozí výuku blokového programování, je vhodné na úvod zařadit opakování vybraných aktivit z těchto předchozích modulů.

Bezprostřední výstupy z učení
  • chápe základní koncept proměnné v programování, rozumí rozdílu mezi „proměnnou“ v programování a „neznámou“ v matematice
  • porozumí zápisu algoritmu, který využívá proměnné
  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program využívající proměnné

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
  • I-9-2-02 rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
  • I-9-2-03 vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému
  • I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
  • I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Náměty na doplňkové aktivity

Umíme nabízí úkoly s jednoznačným zadáním. Tyto úkoly může být vhodné doplnit projekty s otevřeným zadáním, např. za využití nástroje Scratch či programování fyzických robotů.

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Proměnné: základní princip
Základní princip proměnných za využití příběhových zadáních.
Vysvětlující textProměnné: základní princip
MXN
RozhodovačkaProměnná kouzla (lehké)
M9T
Proměnná kouzla (střední)
MN2
PřesouváníProměnná kouzla (střední)
MPC
RozhodovačkaDeaktivace bomby: proměnné (lehké)
M9W
Deaktivace bomby: proměnné (střední)
MPW
Proměnné: základní princip (lehké)
MLN
Proměnné: základní princip (střední)
MLT
    
Blok 2: Proměnné: obecné principy
Vysvětlující textProměnné: obecné principy
NHS
PexesoProměnné: obecné principy (střední)
NAZ
Krok po krokuProměnné: obecné principy (střední)
NCU
Doplňování textuProměnné: obecné principy (střední)
NJS
RozhodovačkaProměnné: obecné principy (lehké)
NHN
Proměnné: obecné principy (střední)
NHO
Proměnné: obecné principy (těžké)
NHP
PřesouváníVývojové diagramy: proměnné a čísla (střední)
MGL
    
Blok 3: Využití proměnných v programech
Praktické využití proměnných dohromady s dalšími operacemi a řídícími strukturami (výrazy s proměnnými, cykly s proměnnými, podmínky s proměnnými).
Vysvětlující textVýrazy s proměnnými
NH1
RozhodovačkaVýrazy s proměnnými (lehké)
NHW
Výrazy s proměnnými (střední)
NHX
Vysvětlující textCykly s proměnnými
MVG
RozhodovačkaCykly s proměnnými (střední)
MLW
ProgMalováníProměnné
MDX
Želví grafikaProměnné
MBJ
Vysvětlující textPodmínky s proměnnými
MVH
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými (střední)
ML1
PlošinovkaČítače
MZT
    
Blok 4: Proměnné: pojmenování, typy
Základní principy vhodného pojmenování proměnných, intuice ohledně různých datových typů.
Vysvětlující textPojmenování proměnných
NJB
RozhodovačkaPojmenování proměnných (lehké)
NH7
Pojmenování proměnných (střední)
NH9
Pojmenování proměnných (těžké)
NJA
Doplňování textuPojmenování proměnných (střední)
NJL
Vysvětlující textTypy proměnných
NC1
RozhodovačkaTypy proměnných (lehké)
NHK
Typy proměnných (střední)
NHL
PexesoTypy proměnných (střední)
NCZ
Doplňování textuPoužití proměnných (střední)
NJM
RozhodovačkaPoužití proměnných (střední)
NH2
    
Blok 5: Úpravy a ladění programů s proměnnými
Krok po krokuÚprava programů s proměnnými (střední)
NCT
Ladění programů s proměnnými (střední)
NCR
    
Blok 6: Shrnutí, těžší příklady
Těžší příklady napříč předchozími tématy.
RozhodovačkaProměnná kouzla (těžké)
M9U
Cykly s proměnnými (těžké)
MMC
Deaktivace bomby: proměnné (těžké)
M9X
Typy proměnných (těžké)
NHM
Želví grafikaProměnné II
M36
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými (těžké)
MMD
Proměnné: základní princip (těžké)
M9R
Výrazy s proměnnými (těžké)
NHZ

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence