Blokové programování: proměnné, vnořené cykly

7.–9. ročník ZŠ

Rozšíření základů blokového programování o využití proměnných a vnořených cyklů.

Tento modul navazuje na moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování a Blokové programování: podmínky, ladění. Na úvod je vhodné zařadit opakování vybraných aktivit z těchto předchozích modulů.

Bezprostřední výstupy z učení
  • porozumí zápisu algoritmu, který využívá proměnné a vnořené cykly
  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program využívající proměnné nebo vnořené cykly

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
  • I-9-2-02 rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
  • I-9-2-03 vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému
  • I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
  • I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Náměty na doplňkové aktivity

Umíme nabízí úkoly s jednoznačným zadáním. Tyto úkoly může být vhodné doplnit projekty s otevřeným zadáním, např. za využití nástroje Scratch či programování fyzických robotů.

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Vnořené cykly
Pomocí vnořených cyklů můžeme vytvářet zajímavé vzory. Použití vnořených cyklů již také není pro většinu žáků zcela přirozené a vyplatí se mu věnovat speciální pozornost.
Vysvětlující textVnořené cykly
MXJ
Kód kostkyDvojité opakování
M7V
Želví grafikaVzory s opakováním
MC9
Želva s limitem
MOM
    
Blok 2: Proměnné
Základní princip proměnných, nejdříve na příběhových zadáních, následně obecně.
Vysvětlující textProměnné
MTS
RozhodovačkaProměnná kouzla (lehké)
M9T
Proměnná kouzla (střední)
MN2
PřesouváníProměnná kouzla (střední)
MPC
RozhodovačkaDeaktivace bomby: proměnné (lehké)
M9W
Deaktivace bomby: proměnné (střední)
MPW
Proměnné: základní principy (lehké)
MLN
Proměnné: základní principy (střední)
MLT
PexesoProměnné: základní principy (střední)
NAZ
    
Blok 3: Cykly s proměnnými
Programy používající proměnné v cyklech.
RozhodovačkaCykly s proměnnými (střední)
MLW
ProgMalováníProměnné
MDX
Želví grafikaProměnné
MBJ
    
Blok 4: Podmínky s proměnnými
Programy využívající proměnné dohromady s podmínkami.
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými (střední)
ML1
PlošinovkaČítače
MZT
    
Blok 5: Shrnutí, těžší příklady
Těžší příklady napříč předchozími tématy.
RozhodovačkaProměnná kouzla (těžké)
M9U
Cykly s proměnnými (těžké)
MMC
Deaktivace bomby: proměnné (těžké)
M9X
Želví grafikaVzory s opakováním II
MBH
Proměnné II
M36
RozhodovačkaPodmínky s proměnnými (těžké)
MMD
Proměnné: základní principy (těžké)
M9R

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence