Blokové programování: proměnné, vnořené cykly
7.–9. ročník ZŠ
Rozšíření základů blokového programování o využití proměnných a vnořených cyklů.
Tento modul navazuje na moduly Algoritmické myšlení a základy blokového programování a Blokové programování: podmínky, ladění. Na úvod je vhodné zařadit opakování vybraných aktivit z těchto předchozích modulů.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Umíme nabízí úkoly s jednoznačným zadáním. Tyto úkoly může být vhodné doplnit projekty s otevřeným zadáním, např. za využití nástroje Scratch či programování fyzických robotů.
Náměty na doplňkové aktivity
Blok 1: Vnořené cykly | ||||
Pomocí vnořených cyklů můžeme vytvářet zajímavé vzory. Použití vnořených cyklů již také není pro většinu žáků zcela přirozené a vyplatí se mu věnovat speciální pozornost. | ||||
Vysvětlující text | Vnořené cykly | MXJ | ||
Kód kostky | Dvojité opakování | M7V | ||
Želví grafika | Vzory s opakováním | MC9 | ||
Želva s limitem | MOM | |||
Blok 2: Proměnné | ||||
Základní princip proměnných, nejdříve na příběhových zadáních, následně obecně. | ||||
Vysvětlující text | Proměnné | MTS | ||
Rozhodovačka | Proměnná kouzla (lehké) | M9T | ||
Proměnná kouzla (střední) | MN2 | |||
Přesouvání | Proměnná kouzla (střední) | MPC | ||
Rozhodovačka | Deaktivace bomby: proměnné (lehké) | M9W | ||
Deaktivace bomby: proměnné (střední) | MPW | |||
Proměnné: základní principy (lehké) | MLN | |||
Proměnné: základní principy (střední) | MLT | |||
Pexeso | Proměnné: základní principy (střední) | NAZ | ||
Blok 3: Cykly s proměnnými | ||||
Programy používající proměnné v cyklech. | ||||
Rozhodovačka | Cykly s proměnnými (střední) | MLW | ||
ProgMalování | Proměnné | MDX | ||
Želví grafika | Proměnné | MBJ | ||
Blok 4: Podmínky s proměnnými | ||||
Programy využívající proměnné dohromady s podmínkami. | ||||
Rozhodovačka | Podmínky s proměnnými (střední) | ML1 | ||
Plošinovka | Čítače | MZT | ||
Blok 5: Shrnutí, těžší příklady | ||||
Těžší příklady napříč předchozími tématy. | ||||
Rozhodovačka | Proměnná kouzla (těžké) | M9U | ||
Cykly s proměnnými (těžké) | MMC | |||
Deaktivace bomby: proměnné (těžké) | M9X | |||
Želví grafika | Vzory s opakováním II | MBH | ||
Proměnné II | M36 | |||
Rozhodovačka | Podmínky s proměnnými (těžké) | MMD | ||
Proměnné: základní principy (těžké) | M9R |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.