Programování v Pythonu: základy

1.–4. ročník SŠ

Základy programování v textovém programovacím jazyce Python.

Bezprostřední výstupy z učení
  • dokáže interpretovat program
  • umí napsat program v jazyce Python pracující s čísly a texty
  • má představu, jaké problémy lze řešit pomocí jednoduchých programů

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • vysvětlí daný algoritmus, program; určí, zda je daný postup algoritmem
  • analyzuje problém, rozdělí problém na menší části, rozhodne, které je vhodné řešit algoritmicky, své rozhodnutí zdůvodní; sestaví a zapíše algoritmy pro řešení problému
  • vytvoří přehledný program pro vyřešení konkrétního problému s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; používá opakování, větvení programu se složenými podmínkami, proměnné, seznamy, podprogramy s parametry a návratovými hodnotami

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Želví grafika
Želví grafika je intuitivní a nabízí přirozený přechod mezi blokovým a textovým programováním.
Želví grafikaZáklady
MBF
Obrázky s opakováním
MBE
Python želvaZáklady
MBP
Opakování
MBV
Ladění programů
M39
    
Blok 2: Proměnné a výrazy
Základní použití proměnných a jednoduchých výrazů v Pythonu.
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu (lehké)
MAA
VpisovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu (lehké)
MD6
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu (střední)
MER
PexesoProměnné a číselné výrazy v Pythonu (střední)
MKW
Interaktivní programováníProměnné a číselné výrazy
MA1
    
Blok 3: Cyklus s pevným počtem opakování (for)
Jednoduché použití cyklu for pro zápis opakovaných příkazů.
Kód kostkyKostky v Pythonu: for cyklus
M79
RozhodovačkaCyklus for v Pythonu (lehké)
MAB
Cyklus for v Pythonu (střední)
MEV
Python želvaOpakování
MBV
Interaktivní programováníCyklus for
MBO
Python želvaProměnné
MBX
    
Blok 4: Logické výrazy, podmínky (if)
Řízení výpočtu pomocí podmínek a logických výrazů.
RozhodovačkaLogické výrazy v Pythonu (lehké)
MAS
Logické výrazy v Pythonu (střední)
MES
PexesoLogické výrazy v Pythonu (střední)
MKV
Interaktivní programováníLogické výrazy
MBM
RozhodovačkaPodmíněný příkaz (if) v Pythonu (lehké)
MBB
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu (střední)
MET
VpisovačkaPodmíněný příkaz (if) v Pythonu (lehké)
MEB
Interaktivní programováníPodmíněný příkaz (if): základy
MBN
Podmíněný příkaz (if): těžší
M4H
Cyklus for s vnořenou podmínkou
M6T
RozhodovačkaLogické výrazy v Pythonu (těžké)
MFF
    
Blok 5: Cyklus s podmínkou (while)
Použití cyklu s proměnlivým počtem opakování v závislosti na splnění podmínky.
Kód kostkyKostky v Pythonu: while cyklus
M9A
RozhodovačkaCyklus while v Pythonu (lehké)
MAC
Cyklus while v Pythonu (střední)
ME3
Interaktivní programováníCyklus while
M4F
    
Blok 6: Funkce
Základní použití funkcí v textovém programování.
Kód kostkyKostky v Pythonu: funkce
M9G
RozhodovačkaFunkce v Pythonu (lehké)
MAV
Čtení s porozuměnímFunkce v Pythonu
ME9
RozhodovačkaFunkce v Pythonu (střední)
ME6
Python želvaFunkce
MEL
Funkce II
M4A
    
Blok 7: Jednoduché aplikace programování
Jednoduché příklady s čísly a textem řešené pomocí základních konstrukcí. Důraz zejména na použití vnořených cyklů, což je téma, které již není úplně intuitivní a má smysl jej důkladněji procvičit.
Interaktivní programováníPosloupnosti
M4D
Úpravy programů
MBD
Počítání s čísly
MAP
Textové obrázky
MAO
Čtení s porozuměnímVnořené cykly v Pythonu
ME7
Python želvaVnořené cykly a zajímavé vzory
MBW

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence