Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu

9. ročník ZŠ – 1. ročník SŠ

Shrnutí tématu blokové programování a algoritmizace, ukázka programování v Pythonu.

Tento modul navazuje na předchozí moduly o blokovém programování a soustředí se na závěrečné shrnutí, náročnější příklady a na postupný přechod k textovému programování. Programování v Pythonu jde nad rámec výstupů RVP pro ZŠ a rozhodně není nezbytné s žáky probírat. Materiály dostupné v systému Umíme nicméně nabízí poměrně plynulý přechod mezi blokovým a textovým programováním a jednoduché úlohy v Pythonu jsou zvládnutelné i pro žáky na ZŠ a může mít smysl alespoň krátkou ochutnávku zařadit.

Bezprostřední výstupy z učení
  • rozumí různým formám zápisu algoritmu
  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program kombinující několik programátorských konceptů (cykly, podmínky, proměnné, funkce)
  • má představu o tom, jak vypadá zápis programů v běžně používaném textovém programovacím jazyku

RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
  • I-9-2-01 po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
  • I-9-2-02 rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
  • I-9-2-03 vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní; upraví daný algoritmus pro jiné problémy, navrhne různé algoritmy pro řešení problému
  • I-9-2-05 v blokově orientovaném programovacím jazyce vytvoří přehledný program s ohledem na jeho možné důsledky a svou odpovědnost za ně; program vyzkouší a opraví v něm případné chyby; používá opakování, větvení programu, proměnné
  • I-9-2-06 ověří správnost postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

Náměty na doplňkové aktivity

Do tohoto modulu se přirozeně hodí větší otevřený projekt, ve kterém žáci vytváří program, pro který si sami vymýšlí zadání. Pro takový projekt se hodí například nástroj Scratch nebo programování fyzických robotů.

Zpět na přehled modulů


Blok 1: Záludné programování
Těžší zadání na blokové programování.
Želví grafikaŽelva s limitem II
M34
Záludné
MN3
ProgMalováníSkládání tvarů II
MEP
Záludné
MN4
PlošinovkaZáludné
MPU
    
Blok 2: Robotanik
Jednoduchý zápis programů, složité úlohy: zápis pomocí zjednodušených bloků („podbarvené šipky“), úlohy v pokročilejších sadách jsou nicméně myšlenkově hodně náročné.
RobotanikTrénink
MA7
Lehké
MAD
Středně těžké
MAE
Těžké
MAF
Opravdová výzva
MAG
    
Blok 3: Python: čtení kódu
Úlohy, ve kterých je úkolem interpretovat zobrazený kód v Pythonu. Úlohy jsou vesměs jednoduché a význam programů odhadnutelných. Příklady lze tedy použít i jako ochutnávku Pythonu bez probírání teorie.
Kód kostkyKostky v Pythonu: rozcvička
M9L
Kostky v Pythonu: for cyklus
M79
Kostky v Pythonu: while cyklus
M9A
Kostky v Pythonu: cykly a proměnné
M9F
Kostky v Pythonu: funkce
M9G
RozhodovačkaProměnné a číselné výrazy v Pythonu (lehké)
MAA
Logické výrazy v Pythonu (lehké)
MAS
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu (lehké)
MBB
Cyklus for v Pythonu (lehké)
MAB
    
Blok 4: Python želva
Želví grafika tvoří dobrý úvod do programování v Pythonu. Úlohy jsou analogické těm dostupným v cvičení skrze blokové programování, význam základních příkazů je intuitivní.
Python želvaZáklady
MBP
Opakování
MBV
Ladění programů
M39
    
Blok 5: Python základy
Zde již jsou úvodní úlohy na tvorbu programu v typickém prostředí pro Python (práce s textem, výpočty).
Interaktivní programováníProměnné a číselné výrazy v Pythonu
MA1
Cyklus for v Pythonu
MBO
Logické výrazy v Pythonu
MBM

V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.

Zpět na přehled modulů

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence