Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu
9. ročník ZŠ – 2. ročník SŠ
Shrnutí tématu blokové programování a algoritmizace, ukázka programování v Pythonu.
Tento modul navazuje na předchozí moduly o blokovém programování a soustředí se na závěrečné shrnutí, náročnější příklady a na postupný přechod k textovému programování. Programování v Pythonu jde nad rámec výstupů RVP pro ZŠ a rozhodně není nezbytné s žáky probírat. Materiály dostupné v systému Umíme nicméně nabízí poměrně plynulý přechod mezi blokovým a textovým programováním a jednoduché úlohy v Pythonu jsou zvládnutelné i pro žáky na ZŠ a může mít smysl alespoň krátkou ochutnávku zařadit.
Bezprostřední výstupy z učení
RVP výstupy z učení, ke kterým modul přispívá
Do tohoto modulu se přirozeně hodí větší otevřený projekt, ve kterém žáci vytváří program, pro který si sami vymýšlí zadání. Pro takový projekt se hodí například nástroj Scratch nebo programování fyzických robotů.
Náměty na doplňkové aktivity
Blok 1: Záludné programování | ||||
Těžší zadání na blokové programování. | ||||
Želví grafika | Želva s limitem II | M34 | ||
Záludné | MN3 | |||
ProgMalování | Skládání tvarů II | MEP | ||
Záludné | MN4 | |||
Plošinovka | Záludné | MPU | ||
Blok 2: Robotanik | ||||
Jednoduchý zápis programů, složité úlohy: zápis pomocí zjednodušených bloků („podbarvené šipky“), úlohy v pokročilejších sadách jsou nicméně myšlenkově hodně náročné. | ||||
Robotanik | Trénink | MA7 | ||
Lehké | MAD | |||
Středně těžké | MAE | |||
Těžké | MAF | |||
Opravdová výzva | MAG | |||
Blok 3: Python: čtení kódu | ||||
Úlohy, ve kterých je úkolem interpretovat zobrazený kód v Pythonu. Úlohy jsou vesměs jednoduché a význam programů odhadnutelných. Příklady lze tedy použít i jako ochutnávku Pythonu bez probírání teorie. | ||||
Kód kostky | Kostky v Pythonu: rozcvička | M9L | ||
Kostky v Pythonu: for cyklus | M79 | |||
Kostky v Pythonu: while cyklus | M9A | |||
Kostky v Pythonu: cykly a proměnné | M9F | |||
Kostky v Pythonu: funkce | M9G | |||
Rozhodovačka | Proměnné a číselné výrazy v Pythonu (lehké) | MAA | ||
Logické výrazy v Pythonu (lehké) | MAS | |||
Podmíněný příkaz (if) v Pythonu (lehké) | MBB | |||
Cyklus for v Pythonu (lehké) | MAB | |||
Blok 4: Python želva | ||||
Želví grafika tvoří dobrý úvod do programování v Pythonu. Úlohy jsou analogické těm dostupným v cvičení skrze blokové programování, význam základních příkazů je intuitivní. | ||||
Python želva | Základy | MBP | ||
Opakování | MBV | |||
Ladění programů | M39 | |||
Blok 5: Python základy | ||||
Zde již jsou úvodní úlohy na tvorbu programu v typickém prostředí pro Python (práce s textem, výpočty). | ||||
Interaktivní programování | Proměnné a číselné výrazy | MA1 | ||
Cyklus for | MBO | |||
Logické výrazy | MBM |
V pravém sloupci v tabulce jsou šedě uvedené tříznakové kódy. Tyto kódy fungují jako rychlý odkaz na příslušnou aktivitu. Stačí například napsat tento tříznakový kód na tabuli a žáci mohou využít odkaz tvaru umime.to/MVJ nebo zadat kód do vyhledávacího políčka na vršku stránky.