Přejít na téma:
Učení z příkladů
Přejít na cvičení:
Označování
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
N1E
Sdílet

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

N1E
umime.to/N1E

umime.to/N1E

Učení z příkladů

Tradiční programování je založené na psaní přesného postupu řešení problému krok za krokem. Mnohé problémy však takto řešit nejde, protože není jasné, jak by takový přesný postup měl vypadat (např. překlad textu, detekce spamu, určení rostliny na fotce). Místo toho můžeme nechat počítač, aby se řešení problému naučil sám z poskytnutých příkladů. Tento přístup se označuje jako strojové učení.

Následující obrázek ilustruje učení z příkladů na problému automatického třídění odpadků na základě naměřené hmotnosti a tvrdosti materiálu. Programátor nepíše konkrétní pravidla, jak rozpoznat papír od plastu, ale volí obecné schéma řešení problému (tzv. model) – v tomto případě přímku – a učicí algoritmus, který hledá vhodné parametry modelu – umístění přímky, aby co nejlépe oddělovala papíry a plasty. Takto naučenou přímku pak lze použít na nové, neznámé příklady – podle toho, na které straně přímky leží. Např. neznámý odpadek na obrázku bychom klasifikovali jako plast.

V reálných problémech využíváme řádově více trénovacích příkladů a jejich atributů. Kromě přímky (tzv. lineární model) existuje řada jiných přístupů, např. metoda nejbližších sousedů, rozhodovací stromy či neuronové sítě.

Metoda nejbližších sousedů

Metoda nejbližších sousedů si ve fázi učení zapamatuje všechny trénovací příklady, pro které potřebuje znát i jejich kategorii (např. plast vs. papír). Nový, neznámý příklad pak klasifikuje tak, že nejprve najde trénovací příklady, které jsou novému příkladu nejblíže (například 3 nejbližší). Neznámý příklad zařadí ho do té kategorie, do které patří většina z těchto nejbližších známých příkladů. Např. neznámý odpadek na obrázku by byl klasifikován jako papír, neboť 2 ze 3 jeho nejbližších sousedů jsou papír.

Rozhodovací stromy

Rozhodovací stromy klasifikují nový příklad pomocí několika podmínek uspořádaných v hierarchické (stromové) struktuře – viz obrázek níže. Takový strom připomíná klasický program s podmínkami. Využití strojového učení je specifické v tom, že tento strom podmínek nezapisuje programátor, ale učí se ho program tak, aby správně klasifikoval poskytnuté trénovací příklady. Vyhodnocování rozhodovacích stromů si můžete procvičit v rozhodovačce Deaktivace bomby: rozhodovací stromy.

Zavřít

Učení z příkladů (střední)

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence