Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Proměnné: základní princip
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
MLT
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

MLT
umime.to/MLT

Nastavení cvičení


Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/MLT

Proměnné: základní princip

Proměnná je pojmenované úložiště, které udržuje hodnotu. Proměnná má jméno, pomocí kterého se na ni v programu odkazujeme, a hodnotu, kterou můžeme měnit (proto název „proměnná“). Proměnnou si lze představit jako obálku, na které je napsané jméno a uvnitř má schovanou hodnotu – číslo, které můžeme přepsat na jiné.

Nastavení nové hodnoty

Hodnotu proměnné nastavíme pomocí přiřazovacího příkazu, který se často zapisuje jméno ← hodnota. Příkaz x ← 1 nastaví hodnotu proměnné x na 1. V proměnné je pak uložená pouze poslední přiřazená hodnota, důležité je proto pořadí příkazů:

Zápis přiřazovacího příkazu

Různé programovací jazyky využívají odlišné zápisy přiřazovacího příkazu, například nastav x na 3, x ← 3, nebo x = 3. Zápis s rovnítkem (x = 3) může být matoucí, protože v matematice se využívá pro vyjádření rovnosti (nikoliv přiřazení hodnoty). Přesto ho využívá většina dnešních programovacích jazyků, protože je krátký a snadno zapsatelný na klávesnici. K vyjádření rovnosti v podmínkách se pak v těchto jazycích používá většinou dvojité rovnítko (x == 3).

Zvýšení a snížení hodnoty

Pomocí přiřazovacího příkazu můžeme také zvýšit či snížit aktuální hodnotu proměnné. Příkaz x ← x + 1 zvýší hodnotu proměnné x o 1, příkaz x ← x − 2 sníží hodnotu proměnné x o 2.

Nejprve se vyhodnocuje výraz na pravé straně (x + 1 = 3 + 1 = 4), výsledek se pak přiřadí do proměnné x.

Použití hodnoty proměnné

Pokud chceme použít hodnotu proměnné, stačí v programu uvést její jméno. Například příkaz vypiš x vypisuje hodnotu, nikoliv jméno proměnné. Proměnnou můžeme použít jako parametr příkazu, například jdi vpřed o x pixelů.

Mýty o proměnných

Mýtus Skutečnost
Proměnná se vždy označuje jménem x. Proměnné můžou mít různá jména (např. cena, úhel, barva).
V programu může být jediná proměnná. Program může pracovat s libovolným počtem proměnných.
Proměnnou lze použít jen jednou. Proměnnou lze v programu použít opakovaně.
Hodnotu proměnné nelze měnit. (Tj. proměnná je jako neznámá v matematice.) Hodnotu proměnné lze měnit.
Proměnná, do které nebylo nic přiřazeno, má hodnotu 0. Počáteční hodnota proměnné není určená, je potřeba do ní nějakou hodnotu přiřadit.
Proměnná si pamatuje všechny hodnoty, které do ní byly v minulosti přiřazeny. V proměnné je uložená pouze poslední přiřazená hodnota.
Proměnná automaticky sčítá všechny přiřazené hodnoty. V proměnné je uložená pouze poslední přiřazená hodnota.
Použití proměnné (např. výpis) smaže aktuální uloženou hodnotu. Použití proměnné (např. výpis) nemění hodnotu proměnné.
Výpis proměnné (vypiš x) vypisuje její jméno. Výpis proměnné (vypiš x) vypisuje její hodnotu.
Zavřít

Proměnné: základní princip (střední)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence