Rozpoznávání vzorů – 3. střední škola
R99Abychom byli schopni řešit problémy, pracovat s daty a vymýšlet algoritmy, musíme být schopni hledat pravidelnosti a vzory. Nalezené vzory se následně snažíme využít pro hledání společných prvků a zobecňování, která nám umožní tvořit efektivní řešení.
Ilustrativní, zjednodušený příklad ze života:
- Karlovi neustále dochází peníze, tak si začal zapisovat výdaje.
- Nejdříve si do sešitku zapisuje výdaje zcela konkrétně, např. „kniha Hobit, 243 Kč“, „chleba a sýr na večeři, 58 Kč“. Z takového zápisu je ale těžké se poučit.
- Karel prohlédne výdaje, najde pravidelně se vyskytující typy výdajů a použije zobecňování: výdaje rozdělí do vhodných kategorií („jídlo“, „oblečení“, „studium“, …).
- Následně si výdaje přepíše do tabulkového editoru. Ten mu umožní snadno vypočítat celkové výdaje v jednotlivých kategoriích.
- Karel tak zjistí, že utrácí až příliš za oblečení. Ví, na čem je, a může s tím něco dělat.
Inspirace pro učitele
Inspiraci pro začlenění tohoto tématu do výuky nabízí modul Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů. Modul nabízí konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí. Rozepsané doporučení je cílené především na žáky 4. a 5. ročníku ZŠ.
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Doplňování řad: čísla (těžké)
zadání: 14
Typicky zabere: 9 min

Doplňování řad: geometrické útvary (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min

Rozklad obrázků (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Psaná odpověď
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
Vzory v posloupnostech (těžké)
zadání: 21
Typicky zabere: 7 min

ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Skládání tvarů
Skládáním základních tvarů se dají vykreslit zajímavé geometrické obrazce. Zvlášť když zapojíme speciální inverzní štětec.
Skládání tvarů II
Dokážete se na útvary správně podívat a poskládat je ze základních?