Rozpoznávání vzorů – 3. střední škola
R99Abychom byli schopni řešit problémy, pracovat s daty a vymýšlet algoritmy, musíme být schopni hledat pravidelnosti a vzory. Nalezené vzory se následně snažíme využít pro hledání společných prvků a zobecňování, která nám umožní tvořit efektivní řešení.
Ilustrativní, zjednodušený příklad ze života:
- Karlovi neustále dochází peníze, tak si začal zapisovat výdaje.
- Nejdříve si do sešitku zapisuje výdaje zcela konkrétně, např. „kniha Hobit, 243 Kč“, „chleba a sýr na večeři, 58 Kč“. Z takového zápisu je ale těžké se poučit.
- Karel prohlédne výdaje, najde pravidelně se vyskytující typy výdajů a použije zobecňování: výdaje rozdělí do vhodných kategorií („jídlo“, „oblečení“, „studium“, …).
- Následně si výdaje přepíše do tabulkového editoru. Ten mu umožní snadno vypočítat celkové výdaje v jednotlivých kategoriích.
- Karel tak zjistí, že utrácí až příliš za oblečení. Ví, na čem je, a může s tím něco dělat.
Inspirace pro učitele
Inspiraci pro začlenění tohoto tématu do výuky nabízí modul Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů. Modul nabízí konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí. Rozepsané doporučení je cílené především na žáky 4. a 5. ročníku ZŠ.