Základní způsob vyhledání informací na internetu představují vyhledávače (např. Google, Seznam, Bing). Několik základních rad k formulování dotazů pro vyhledávače:
- Používejte klíčová slova, která nejlépe vystihují to, co hledáte.
- Pokud hledáte konkrétní frázi nebo slovní spojení, použijte uvozovky. Tím vyhledávači říkáte, že je pro vás důležité přesné slovní spojení.
- Snažte se být přesní. Čím přesnější bude váš dotaz, tím přesnější budou i výsledky, které vyhledávač vrátí.
Vyhledávat můžeme ale třeba i na stránkách e-shopu. Tam většinou hledáme buď podle kategorií nebo jména produktu.
Při vyhledávání často používáme filtry. Ty nám umožňují omezit výsledky např. podle typu výsledku (text, obrázek, video), podle časového období, podle jazyka.
Při vyhledávání na internetu je také důležité rozlišovat mezi organickými výsledky a placenou reklamou. Organické výsledky jsou výsledky, které vyhledávač vrátí na základě klíčových slov a algoritmů. Placená reklama je většinou umístěna výše než organické výsledky a její umístění je založeno na tom, kolik jsou firmy ochotny za reklamu platit.