E-mail je způsob elektronické komunikace, obvykle prostřednictvím internetu. Přijímat a odesílat e-maily je možné např. přes webové rozhraní, desktopové či mobilní aplikace.
Konkrétní zpráva (e-mail) se posílá na e-mailovou adresu příjemce (či příjemců). E-mailová adresa se skládá z místní části, zavináče (@, anglicky „at“) a domény, respektive doménového jména (např. [email protected]).
Při psaní e-mailu je důležité správně napsat předmět: ten by měl být stručný, jasný a výstižný.
Příklady: volba předmětu e-mailu
vhodný předmět | nevhodný předmět | vysvětlení k nevhodnému předmětu |
---|---|---|
Zájem o brigádu | Zájem | Není jasné, o co máme zájem. |
Odhlášení oběda – V. Malá | skolni jidelna | Všechny e-maily adresované školní jídelně se jí budou nějak týkat. |
Prezentace – hardware | (bez předmětu) | Předmět zcela chybí. |
Přezkoušení z angličtiny | Dotaz | Není jasné, čeho se dotaz týká, mnoho e-mailů obsahuje dotazy. |
E-mail (podobně jako dopis) začíná oslovením. Zvláště v oficiálních mailech je vhodné používat oslovení „Vážený pane (…)“ či „Vážená paní (…)“. Oslovujeme v 5. pádě, přidáváme příjmení, nebo funkci. Za oslovení náleží prázdný řádek.
Příklady: správné a chybné oslovení
správné oslovení | chybné oslovení |
---|---|
Vážený pane Nováku, | Vážený pane Novák, |
Vážená paní učitelko, | Vážená paní učitelko Kroupová, |
Po oslovení následuje vlastní text zprávy. Ten by měl být spisovný, vhodné je dodržet pravopis a gramatiku. V češtině není namístě vynechávat diakritiku, protože chybějící diakritika snižuje čitelnost textu.
Na konec e-mailu náleží závěrečný pozdrav, ten obvykle zahrnuje formuli „S pozdravem“ a jméno odesílatele na novém řádku. Není vhodné psát např. „Na shledanou“, neboť se s příjemcem e-mailu osobně nevidíme. Běžné e-mailové klienty umožňují závěr zprávy (podpis) přidávat automaticky.
K e-mailu je možné připojit soubory v příloze. Přílohy se hodí pro soubory velké nanejvýš v řádu MB (např. dokumenty, jednotlivé fotografie…).
Při posílání e-mailu je možné umístit příjemce do kopie (Cc) – kontakt v kopii není hlavním příjemcem informací, ale dáváme mu o nich vědět.
V rámci e-mailové komunikace lze narazit např. na spam (nevyžádanou poštu) či phishing (podvodné e-maily, které se z uživatelů snaží vylákat osobní údaje).