S rozvojem umělé inteligence (AI) a strojového učení vyvstává řada nových otázek, na které neexistují jednoduché odpovědi. Nejde jen o technické problémy, ale také o dilemata dotýkající se hodnot, zodpovědnosti a možných důsledků pro společnost. To vše spadá do oblasti etiky – disciplíny, která se zabývá tím, co je správné a co špatné.
Principy rozhodování
Pokud je AI navržena tak, aby jednala autonomně – například při řízení auta nebo ovládání zbraní – může se ocitnout v situacích, kdy její rozhodnutí přímo ovlivní lidské životy. Nejde pak jen o otázku „jak úkol vyřešit“, ale také „které řešení upřednostnit“. Představme si samořídící auto, před které náhle vběhne dítě. Má AI chránit život dítěte, nebo bezpečí posádky? Abychom mohli na takové situace AI připravit, musíme jí nějak předat naše hodnoty – a především si ujasnit, jaké hodnoty vlastně chceme prosazovat.
Zodpovědnost
Dalším klíčovým tématem je otázka zodpovědnosti. Kdo nese odpovědnost za rozhodnutí, která AI učiní? Tvůrce algoritmu, jeho majitel, nebo uživatel? Uvažme například samořídící auto, které způsobí nehodu, nebo lékaře, který se při stanovení diagnózy využije AI nástroj a doporučení se ukáže jako chybné. Výrazné je toto téma u vojenských aplikací. Drony mohou samostatně rozhodovat o útoku a jejich chyba může stát lidské životy. Kdo ponese odpovědnost v takových případech?
Autorská práva
Umělá inteligence se dnes používá k vytváření nového obsahu – textů, obrázků či videí – a tím otevírá složité otázky týkající se autorských práv. Strojové učení čerpá z obrovského množství dat, která jsou často využívána bez souhlasu původních autorů. Je to porušování autorských práv, nebo jen obdobný proces, jakým se učí i lidé, když se inspirují tvorbou ostatních? Navíc zůstává nejasné, komu náleží autorská práva k dílům, která lidé vytvoří za využití AI nástrojů.
Bezpečnost a cenzura
AI je mocný nástroj, který může být zneužit – například k šíření dezinformací, tvorbě deepfake videí nebo kybernetickým útokům. Vývojáři proto do AI systémů zavádějí různá bezpečnostní opatření. Tím se však otevírá jiný problém: podobná omezení mohou působit jako forma cenzury. Kdo by měl rozhodovat o hranicích a pravidlech? A jak najít správnou rovnováhu mezi bezpečností a svobodou?
Existenciální rizika
Nakonec se objevují i otázky o budoucnosti lidstva jako celku. Někteří vědci varují před možností vzniku „superinteligence“ – systému chytřejšího než lidé, který by se mohl vymknout kontrole. Jiní tato varování považují za přehnaná a tvrdí, že spíše odvádějí pozornost od problémů, které AI přináší už dnes.
Pracovní listy
Kromě interaktivních cvičení jsou k dispozici také pracovní listy, které jsou v tomto případě vhodné především jako výchozí materiál pro skupinovou diskuzi:
Porozumění
Čtení textů, odpovídání na otázky testující porozumění textu.