Kdybychom všechny algoritmy vyjadřovali jako prostou posloupnost akcí, byly by často velmi dlouhé a nepřehledné. Proto se snažíme v problémech hledat pravidelnosti a vzory a ty následně vyjádřit v algoritmu pomocí opakovaného provádění stejných instrukcí.
Základní forma opakování je cyklus s pevně daným počtem opakování (v programovacích jazycích se běžně označuje jako for cyklus). Takto například dáme želvě pokyn, aby vykreslila čtverec (který se skládá ze 4 stejných stran):
Při zápisu opakování musíme dávat dobrý pozor na to, co je součástí cyklu a co je mimo něj. Příklad:
První příklad opakuje pouze vykreslování jablek, kreslení jahody je mimo cyklus. Ve druhém příkladě se opakuje vykreslování jablek i jahod. Ve třetím příkladě nejdříve nakreslíme tři jablka, potom tři jahody.
Můžeme též použít cyklus, který se opakuje tak dlouho, dokud není splněná zadaná podmínka. Tyto cykly pokrývá navazující téma opakuj dokud.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Opakuj N× (lehké) • MKL
zadání: 42
Typicky zabere: 4 min

Opakuj N× (střední) • MME
zadání: 50
Typicky zabere: 5 min

Opakuj N× (těžké) • MMF
zadání: 48
Typicky zabere: 6 min

Opakovací kouzla (lehké) • MNT
zadání: 45
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední) • MM4
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min

Opakovací kouzla (těžké) • M7N
zadání: 43
Typicky zabere: 5 min

Deaktivace bomby: opakování (lehké) • M9J
zadání: 27
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: opakování (střední) • MPT
zadání: 50
Typicky zabere: 6 min

Deaktivace bomby: opakování (těžké) • M9K
zadání: 56
Typicky zabere: 8 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Sběr vlajek (lehké) • MHP
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min

Sběr vlajek (střední) • MHO
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min

Včelí smyčky (lehké) • MGS
zadání: 14
Typicky zabere: 5 min

Včelí smyčky (střední) • MG2
zadání: 14
Typicky zabere: 8 min

Opakovací kouzla (lehké) • MPP
zadání: 8
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední) • MO9
zadání: 8
Typicky zabere: 5 min

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Průzkum vesmíru: opakování (střední) • NRZ
zadání: 45
Typicky zabere: 9 min

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Opakuj N× (střední) • NAU
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min

Opakovací kouzla (střední) • NAV
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Želví obrázky (s opakováním) (střední) • ML6
zadání: 8
Typicky zabere: 8 min

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Opakuj N× (střední) • NDB
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz opakuj
.
Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.