Pro správné pochopení zpráv a jiných textů o umělé inteligenci je potřeba znát řadu pojmů. Jejich přesný význam je často komplikovaný a ne úplně jednoznačný (mají třeba více významových odstínů a použití). Naše stručné popisy se snaží zachytit jejich základní podstatu.
Typy a kategorie
| android |
robot vypadající jako člověk, mívá povrchový materiál připomínající kůži |
| autonomní robot |
robot, který pracuje samostatně |
| generativní AI |
vytváří nový obsah (obraz, text, zvuk) |
| humanoidní robot |
robot, který svou konstrukcí připomíná člověka |
| inteligentní agent |
program interagující s prostředím a využívající umělou inteligenci |
| jazykový model |
odhaduje pravděpodobnost dalšího slova v rozepsaném textu |
| robot |
stroj, který se pohybuje v prostoru a rozhoduje se na základě stavu okolí |
| obecná AI |
umí řešit libovolný problém alespoň tak dobře jako lidé |
| superinteligence |
vysoce převyšuje schopnosti lidí ve všech oblastech |
| umělá inteligence (AI) |
program schopný provádět úkol vyžadující inteligenci |
| úzká AI |
řeší pouze určitý specializovaný typ problému (např. vysávat) |
| vysvětlitelná AI |
lze poskytnout vysvětlení, proč se chová tak, jak se chová |
Metody, techniky, přístupy
| Bayesovská síť |
pravděpodobnostní model zachycující vztahy mezi událostmi |
| fuzzy logika |
typ logiky umožňující pracovat s nepřesností a nejistotou |
| expertní systém |
kombinuje znalosti a pravidla získaná od odborníků na daný problém |
| genetický algoritmus |
optimalizační algoritmus inspirovaný evolucí a biologickými procesy dědičnosti |
| GPT |
typ velkého jazykového modelu (Generativní Předtrénovaný Transformátor) |
| hluboké učení |
neuronové sítě s mnoha vrstvami, které se učí hierarchickou reprezentaci vlastností |
| hrubá síla |
zkoušení všech možností |
| neuronová síť |
model strojového učení volně inspirovaný mozkem |
| perceptron |
nejjednodušší neuronová síť s jediným neuronem |
| prohledávání (stavového prostoru) |
algoritmy pro hledání optimálních plánů (např. dalšího tahu v piškvorkách) |
| posilované (zpětnovazební) učení |
strojové učení využívající interakci a zpětnou vazbu na provedené akce |
| rozhodovací strom |
model strojového učení využívající podmínky (při rozhodování procházíme větvemi stromu podle toho, které podmínky jsou splněné) |
| strojové učení |
techniky založené na automatizovaném učení z dat či zkušenosti |
| velký jazykový model |
rozsáhlá neuronová síť predikující pravděpodobnost dalšího slova |
Oblasti, aplikace, úlohy
| doporučovací systém |
poskytuje personalizovaná doporučení (např. hudby) |
| chatovací program |
program schopný konverzovat s člověkem (většinou psanou formou) |
| počítačové vidění |
získávání informací z obrazových dat |
| predikce |
předpověď či odhadnutí kategorie nebo hodnoty (např. zítřejší teploty) |
| robotika |
vývoj strojů, které se pohybují v prostoru |
| rozpoznávání řeči |
automatický převod mluvené řeči do textu |
| syntéza řeči |
umělá tvorba lidské řeči |
| úloha s omezujícími podmínkami |
úloha nalézt hodnoty proměnných, které splňují různá provázaná omezení (např. sudoku) |
| zpracování přirozeného jazyka |
strojové zpracování běžných lidských jazyků (např. čeština, angličtina) |
Související jevy a dílčí prvky AI systémů
| AI efekt |
pozorování, že to, co považujeme za umělou inteligenci se časem posouvá podle toho, zda jsme si už na to zvykli |
| dataset |
data (sada příkladů) pro strojové učení |
| deepfake |
využití AI k vytvoření realistických podvrhů (typicky videa) |
| deterministický |
jednoznačně určený provedenou akcí, tj. bez náhody |
| diskrétní |
oddělené (nespojité) stavy, např. mřížky přirozených čísel (sudoku) |
| emergentní chování |
komplexní chování vznikají interakcí mnoha jednoduchých prvků systému |
| halucinace |
smyšlená nesprávná odpověď generativní AI prezentovaná jako fakt |
| korpus |
rozsáhlá kolekce textových dokumentů |
| model |
zjednodušená reprezentace problému, kterou využíváme k jeho řešení; v kontextu AI je modelem často program naučený z dat |
| multimodální |
schopný kombinovat různé typy dat (text, obrázky, zvuk) |
| prompt |
uživatelský vstup (otázka, úkol) pro generativní umělou inteligenci |
| stavový prostor |
všechny možné stavy úlohy a přechody mezi nimi |
| token |
základní jednotka při práci s textem (slovo nebo část neznámého slova) |
| vnoření slov (word embedding) |
reprezentace slov pomocí vektoru reálných čísel |
| Prolog, Lisp |
programovací jazyky, které se dříve hodně využívaly v umělé inteligenci |
| Python |
moderní programovací jazyk, který je mj. hodně využíván pro strojové učení |
| stochastický |
zahrnující náhodu (např. hod kostkou) |
| zkreslení, předpojatost |
systematická chyba, která vede k neférovým důsledkům |

