Nová informatika s Umíme: 4. ročník
Tento materiál nabízí základní inspiraci, jak využít Umíme informatiku ve výuce pro 4. ročník. Zařazení témat je pouze orientační. Může mít smysl zařadit i některé aktivity uvedené pro 5. ročník.
Obsah Umíme je stále dynamicky rozšiřován. Lze očekávat, že postupně přibudou další témata či detailnější rozpracování uvedených témat.
Detailnější rozpracování možné organizace výuky nabízí výukové moduly. Pro 4. ročník jsou použitelné moduly:
- Algoritmické myšlení a rozpoznávání vzorů
- Kódování a šifrování
- Digitální technologie: použití
- Práce s daty: základy
Data, informace, modelování
Jednoduché téma, které je řešitelné pro žáky 4. ročníku samostatně, je Kódování informací obrázkem.
Příklady z dalších témat mohou být pro žáky 4. ročníku náročné, může být vhodné je řešit (alespoň na začátku) kolektivně:
Algoritmizace, řešení problémů
Od 5. ročníku je doporučeno začít s blokovým programováním. Ve 4. ročníku můžeme zařadit řešení úloh, které poslouží jako dobrá příprava na blokové programování.
Za tímto účelem funguje dobře především úloha Šipkovaná, ve které žáci vytváří „program“ pro skřítka velmi jednoduchým a intuitivním způsobem – umisťováním šipek přímo do herního plánu. Úloha je použitelná dokonce i pro děti, které neumí číst. Pro žáky 4. ročníku by měla být řešitelná alespoň lehčí polovina úloh.
Dále lze využít další logické úlohy, např. Kulička, Autíčka, Sokoban.
Jako další vhodná příprava na programování slouží hledání vzorů a společných vlastností:
Úplný přehled cvičení – uvádí přehled všech dostupných cvičení, která mohou být použitelná pro 4. ročník (včetně těch méně typických).
Zpět na rozcestník metodických materiálů.