Cykly a podmínky
NHJPrůběh programu můžeme řídit pomocí cyklů a podmínek. Cykly umožňují vykonávat příkazy opakovaně: buď zadaný počet opakování (opakuj N×), nebo dokud platí nějaká podmínka (opakuj dokud). Podmíněné příkazy umožňují vykonat část programu, pouze pokud platí určitá podmínka.
Cykly a podmínky lze kombinovat – můžeme je do sebe vnořovat. Často se používají zejména podmínky uvnitř cyklů (opakované rozhodování) a cykly uvnitř cyklů (vnořené cykly).
Tipy k procvičování
- Před procvičováním cyklů a podmínek je vhodné důkladně procvičit posloupnosti příkazů. Zejména je potřeba vědět, v jakém pořadí jsou příkazy vykonávány.
- Určování, které příkazy patří do těla cyklu a podmínek, lze procvičit samostatně v rámci tématu vnořené bloky.
- Před vytvářením vlastních programů je užitečné procvičit čtení kódu a pochopení principu cyklů a podmínek, k tomu lze využít cvičení Kód kostky, Rozhodovačku, Pexeso, Přesouvání a Krok po kroku.
- Důkladné procvičení podmínek a cyklů pak umožňuje řešení interaktivních programovacích úloh formou blokového programování. V Želví grafice a ProgMalování lze procvičovat cykly s daným počtem opakování (i vnořené), v Plošinovce podmínky, Stavitel pak umožňuje procvičení všech cyklů i podmíněných příkazů.
- Konkrétní náměty na postup procvičování nabízí výukové moduly Blokové programování I (posloupnosti a cykly) a Blokové programování II (podmínky, ladění).
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Opakuj N× (lehké) • MKL
Typicky zabere: 4 min.

Opakuj N× (střední) • MME
Typicky zabere: 4 min.

Opakuj N× (těžké) • MMF
Typicky zabere: 6 min.

Opakovací kouzla (lehké) • MNT
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • MM4
Typicky zabere: 5 min.

Opakovací kouzla (těžké) • M7N
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: opakování (lehké) • M9J
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: opakování (střední) • MPT
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: opakování (těžké) • M9K
Typicky zabere: 8 min.

Podmínky a větvení (lehké) • MLP
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky a větvení (střední) • MLR
Typicky zabere: 7 min.

Podmínky a větvení (těžké) • M6W
Typicky zabere: 11 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (lehké) • M7P
Typicky zabere: 5 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (střední) • MND
Typicky zabere: 6 min.

Podmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké) • M7O
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: podmínky (lehké) • MHR
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (střední) • M9N
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (těžké) • M9O
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední) • NFO
Typicky zabere: 5 min.

Opakuj dokud (lehké) • M91
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (střední) • M6O
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (těžké) • M92
Typicky zabere: 8 min.

Vláček: opakuj dokud (střední) • NAK
Typicky zabere: 7 min.

Deaktivace bomby: opakuj dokud (střední) • M93
Typicky zabere: 10 min.

Vláček: opakované rozhodování (střední) • NAM
Typicky zabere: 8 min.

Vnořené cykly (střední) • M4T
Typicky zabere: 5 min.

Vnořeně opakovací kouzla (střední) • M96
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: vnořené cykly (střední) • M94
Typicky zabere: 6 min.

Cykly a podmínky: mix (lehké) • M99
Typicky zabere: 6 min.

Cykly a podmínky: mix (střední) • NAA
Typicky zabere: 8 min.

Cykly a podmínky: mix (těžké) • NAB
Typicky zabere: 11 min.

Kouzla: mix (lehké) • NAC
Typicky zabere: 5 min.

Kouzla: mix (střední) • NAE
Typicky zabere: 6 min.

Kouzla: mix (těžké) • NAF
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: mix (lehké) • NAG
Typicky zabere: 6 min.

Deaktivace bomby: mix (střední) • NAH
Typicky zabere: 9 min.

Deaktivace bomby: mix (těžké) • NAJ
Typicky zabere: 9 min.

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Sběr vlajek (lehké) • MHP
Typicky zabere: 5 min.

Sběr vlajek (střední) • MHO
Typicky zabere: 5 min.

Včelí smyčky (lehké) • MGS
Typicky zabere: 5 min.

Včelí smyčky (střední) • MG2
Typicky zabere: 8 min.

Opakovací kouzla (lehké) • MPP
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • MO9
Typicky zabere: 5 min.

Sběr vlajek: podmínky (střední) • MHS
Typicky zabere: 5 min.

Oblékání příšerek (lehké) • MPR
Typicky zabere: 4 min.

Oblékání příšerek (střední) • MO6
Typicky zabere: 6 min.

Rozhodovací stromy (lehké) • MGJ
Typicky zabere: 5 min.

Vláček: opakuj dokud (střední) • MP6
Typicky zabere: 9 min.

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Průzkum vesmíru: opakování (střední) • NRZ
Typicky zabere: 9 min.

Průzkum vesmíru: opakování (těžké) • NU7
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (lehké) • NU9
Typicky zabere: 5 min.

Deaktivace bomby: podmínky (střední) • NSL
Typicky zabere: 8 min.

Deaktivace bomby: podmínky (těžké) • NVA
Typicky zabere: 5 min.

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Opakuj N× (střední) • NAU
Typicky zabere: 4 min.

Opakovací kouzla (střední) • NAV
Typicky zabere: 5 min.

Želví obrázky (s opakováním) (střední) • ML6
Typicky zabere: 8 min.

Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Opakuj N× (střední) • NDB
Typicky zabere: 5 min.

Podmínky a větvení (střední) • NDA
Typicky zabere: 7 min.

Opakuj dokud (střední) • NDC
Typicky zabere: 7 min.

Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Obrázky s opakováním
Přidáme želvě možnost opakovat příkazy, díky čemuž zvládne vykreslit už trochu zajímavější obrázky.
Kreslení
Aby to kreslení nebylo tak fádní, naučíme želvu malovat barevně a zvedat štětec.
Kreslení II
A teď si zkusíme nakreslit pár obrázků z (želvího) života. Kreslení těchto obrázků není sice úplně jednoduché, ale nevyžaduje žádný složitý nápad.
Vzory s opakováním
Když správně použijete vnořené opakování, želva dokáže vykreslit zajímavé obrazce.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Vzory s opakováním I
Zde máme navíc příkaz pro opakování, který využijeme pro vykreslování řad a vzorů.
Vzory s opakováním II
Pokročilejší sada využívající opakování.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Rozcvička
Pan Blob se potřebuje dostat ke dveřím. Naučte ho, jakou akci má kdy provést, aby úspěšně splnil svoji misi.
Interakce
Vytvořte si vlastní pravidla hry a pak si hru zahrajte! V této sadě pan Blob dokáže reagovat nejen na prvky na plánu, ale i na kliknutí.
Interakce a střílení
Vytvořte si vlastní střílečku! Za využití klikání pomozte panu Blobovi překonat pavouky.
Interakce a čarování
Pan Blob bude čarovat a vy mu u toho můžete pomoct klikáním ve správnou chvíli.
Podmínky: základy
Pan Blob je inteligentní a nemusí u každého kaktusu dělat to stejné. Může se rozhodnout podle toho, zda kaktus roste na trávě, nebo písku.
Pavouci a střely
Pozor, některé plošinky hlídají obří pavouci. Pan Blob je však umí sestřelit.
Rozšířené podmínky
Aby se pan Blob mohl lépe rozhodovat, naučíme ho nové podmínky na směr chůze a počet mincí.
Interakce a podmínky
Nyní se pan Blob pustí do průzkumu záludnějších plošinových světů, na což se bude hodit využít podmínky i událost klikání.
Duch a podmínky
Pan Blob se opět potřebuje měnit v ducha, tentokrát ale jen za vhodných podmínek.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Kombinace podmínek
V této sadě využijeme kombinace podmínek (logické spojky, vnořené podmínky).
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Stavby s opakováním
Standa je pracovitý a dokáže toho postavit hodně. Pro zadávání úkolu se nám bude hodit příkaz opakuj
.
Stavby s opakováním: těžší
Úkoly využívající jen základní cyklus opakuj
. Je ale potřeba to dobře vymyslet.
Opakuj dokud
Tentokrát vyzkoušíme formu příkazu opakuj
s využitím podmínek.
Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus opakuj dokud
.
Opakování a podmínky
Standu čekají náročnější stavební úkoly, bude se muset opakovaně rozhodovat podle aktuální situace v terénu.
Opakování a podmínky: těžší
Vnořené cykly
Kód kostky
Navigujte kostku po plánu podle zadaného programu. Procvičení schopnosti číst programy.
Opakuj N×
Pro stručný zápis delší procházky využijeme pokyn opakuj.
Procházky s rozhodováním I
Průběh procházky může záviset na barvě pole nebo na počtu teček kostky.
Procházky s rozhodováním II
Nyní stojí kostky před složitějšími rozhodnutími.
Opakuj dokud
Doposud jsme měli cykly se zadaným počtem opakování. Nyní využijeme opakování podle podmínky.
Opakované rozhodování I
Když zkombinujeme opakování a podmínky, vzniknou již zajímavé trasy procházek.
Opakované rozhodování II
Dvojité opakování
Nyní máme programy, ve kterých se vyskytuje opakování uvnitř opakování. Z toho už se občas panu Kostkovi motá hlava.
Výpravy kostek
Kostky vyráží na výpravy, při kterých si vyzkouší příkazy různého typu a trochu záludnější programy.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Trénink
Vyzkoušejte si základní ovládání Robotanika.
Lehké
Sada úloh, které zvládne s trochou přemýšlení vyřešit i programátorský nováček.