Logika a řešení problémů – 6. třída (6. ročník)
MW4Logika se zabývá vyvozováním platných závěrů z daných předpokladů. Logika se používá v důkazech (tzv. matematická logika), ale i v běžném uvažování, kdy z dostupných informací odvozujeme další závěry (tzv. logické myšlení). Na Umíme informatiku se zaměřujeme na rozvoj logického myšlení a využití logiky v informatice. Procvičování zde dělíme do tří témat:
- Logické výroky slovy – určování pravdivosti, vytváření slovně zapsaných výroků (bez formálního značení)
- Logické výrazy – zápis a vyhodnocování výrazů s logickými spojkami používanými v informatice (not, and, or, xor, ⇒, ⇔)
- Logické úlohy – využití logických úvah na řešení různorodých problémů (např. logické úlohy podobné sudoku, kde je potřeba splnit současně řadu podmínek)
Matematickou logiku si můžete procvičit na Umíme matiku. Kombinaci logického a algoritmického myšlení si můžete procvičit v rámci tématu Podmíněné příkazy.
Využití logiky
Logika má v informatice široké uplatnění. Zde je několik příkladů:
- programování (podmíněné příkazy)
- výběr záznamů z databáze, které splňují určitou podmínku
- operace v grafických editorech (např. sjednocení a průnik dvou tvarů)
- dokazování (např. korektnost programu)
- návrh digitálních obvodů
- v umělé inteligenci jako jedna z metod pro dosažení inteligentního chování
- řešení logických úloh (např. sudoku)
- práce s informacemi (např. rozpoznání chybné argumentace)
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Ovoce a zelenina: určování pravdivosti (lehké)
zadání: 46
Typicky zabere: 3 min

Bájná logika: určování pravdivosti (lehké)
zadání: 35
Typicky zabere: 5 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Zasedací pořádek (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 6 min

Bedny s poklady (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 7 min

Padací piškvorky: pohled shora (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 4 min

Hlavy robotů (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Barevné sudoku
Varianta oblíbené logické úlohy sudoku. Místo čísel se u nás umisťují barevné symboly.
Sudoku 6×6
Sokoban
Sokoban je logická úloha, ve které ovládáte panáčka v bludišti a vaším úkolem je dotlačit všechny bedýnky na určená políčka. Můžete tlačit pouze dopředu a vždy jen jednu bedýnku. Nabízíme více než 100 zadání od velmi lehkých až po velmi obtížné.
Sokoban: záludné
Ploty
Logická úloha, ve které máte za úkol postavit na louce ten správný plot.
Rozcvička
Skákačka
Bloudění v číselném bludišti.