Nová informatika s Umíme: 9. ročník
Tento materiál nabízí základní inspiraci, jak využít Umíme informatiku ve výuce pro 9. ročník.
Vhodné aktivity pro 9. ročník závisí na tom, jak měli žáci výuku informatiky organizovanou v nižších ročnících. Pokud žáci nepoužívali Umíme v předchozí výuce, má určitě smysl zařadit i aktivity doporučené pro 7. ročník a 8. ročník.
Detailnější rozpracování možné organizace výuky nabízí výukové moduly. Pro 9. ročník jsou použitelné především tyto moduly:
- Blokové programování: funkce a abstrakce
- Shrnutí blokového programování a ukázka Pythonu
- Informace, reprezentace dat
- Digitální bezpečnost, soukromí, informační gramotnost
- Digitální technologie: principy
- Tabulkový editor: výpočty
- Vizualizace dat
Algoritmické myšlení a základy programování
V přechodném období, kdy dochází k postupnému náběhu nové výuky informatiky, je možné, že žáci mají minimální zkušenosti s algoritmickým myšlením a blokovým programováním. V takovém případě je vhodné věnovat pozornost především cvičením orientovaným přímo na tuto oblast:
Pokud již studenti zkušenost z této oblasti mají, může být vhodné věnovat pozornost primárně vlastním projektům, kde si studenti sami definují zadání (např. za využití nástroje Scratch nebo programování fyzických robotů). Procvičování v Umíme přitom poslouží jako užitečné opakování a procvičení základních konceptů potřebných v projektech.
Jako případný bonus lze zařadit textové programování v jazyce Python. Zajímavý způsob, jak plynule přejít z blokového na textové programování, nabízí želví grafika. Pro ni je dostupná i verze Python želva, která obsahuje analogické úlohy jako cvičení na želví grafiku s bloky.
Digitální technologie
V této oblasti nabízí Umíme především procvičování formou cvičení Rozhodovačka, které slouží buď jako rychlý úvod do tématu nebo naopak opakování.
U témat, která se týkají přímo digitálních technologií, jsou na úrovni základní školy relevantní především lehčí sady či vybraná podtémata:
Úplný přehled cvičení – uvádí přehled všech dostupných cvičení, která mohou být použitelná pro 9. ročník (včetně těch méně typických).
Zpět na rozcestník metodických materiálů.