Kódování a modelování – 3. třída (3. ročník)
MXEV informatice pracujeme s informacemi o světě kolem nás. Abychom s informacemi mohli pracovat, musíme je umět nějakým způsobem přesně zachytit. Informace lze kódovat mnoha způsoby, například:
- Dopravní značky jsou obrázky, které kódují informace typu „zákaz vjezdu“ či „dej přednost v jízdě“.
- Binární soustava kóduje čísla jako posloupnost nul a jedniček.
- Barvy v obrázku můžeme kódovat pomocí trojice čísel vyznačujících podíl červené, zelené a modré složky.
- Morseova abeceda kóduje písmena pomocí teček a čárek.
Hlavní užitečná kódování rozebírají sekce kódování informací, kódování obrazu a zvuku a kódování čísel.
Šifry nejen že informaci zakódují, ale navíc se ji snaží i utajit. Šifry lidé využívají již tisíce let, v poslední době mají velmi důležitou roli při komunikaci po internetu.
Zatímco kódování se zabývá především tím jak informace zachytit, modelování se zabývá i tím co chceme zachytit. Model je zjednodušené znázornění skutečnosti. V informatice se velmi často používá modelování pomocí grafů. Na počítačích také můžeme s modely provádět zajímavé simulace.
Inspirace pro učitele
Inspiraci pro začlenění těchto témat do výuky nabízí výukové moduly, které poskytují konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí:
- Kódování a šifrování – základní úvod do kódování informací a šifrování za využití intuitivních příkladů, určeno pro žáky 4.–6. ročníku ZŠ.
- Modelování, grafy, simulace – princip modelování na příkladě grafů, obecnější principy modelování, názorné ukázky simulací, určeno pro žáky 6.–8. ročník ZŠ.