Umíme informatiku

Logika a řešení problémů – 3. třída (3. ročník)

MW4
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MW4)
Ukázat QR kód

umime.to/MW4


Stáhnout QR kód
Všechny souhrny

Logika se zabývá vyvozováním platných závěrů z daných předpokladů. Logika se používá v důkazech (tzv. matematická logika), ale i v běžném uvažování, kdy z dostupných informací odvozujeme další závěry (tzv. logické myšlení). Na Umíme informatiku se zaměřujeme na rozvoj logického myšlení a využití logiky v informatice. Procvičování zde dělíme do tří témat:

  • Logické výroky slovy – určování pravdivosti, vytváření slovně zapsaných výroků (bez formálního značení)
  • Logické výrazy – zápis a vyhodnocování výrazů s logickými spojkami používanými v informatice (not, and, or, xor, ⇒, ⇔)
  • Logické úlohy – využití logických úvah na řešení různorodých problémů (např. logické úlohy podobné sudoku, kde je potřeba splnit současně řadu podmínek)

Matematickou logiku si můžete procvičit na Umíme matiku. Kombinaci logického a algoritmického myšlení si můžete procvičit v rámci tématu Podmíněné příkazy.

Využití logiky

Logika má v informatice široké uplatnění. Zde je několik příkladů:

  • programování (podmíněné příkazy)
  • výběr záznamů z databáze, které splňují určitou podmínku
  • operace v grafických editorech (např. sjednocení a průnik dvou tvarů)
  • dokazování (např. korektnost programu)
  • návrh digitálních obvodů
  • v umělé inteligenci jako jedna z metod pro dosažení inteligentního chování
  • řešení logických úloh (např. sudoku)
  • práce s informacemi (např. rozpoznání chybné argumentace)
Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl

Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Logika a řešení problémů
Logické úlohy
Splňování podmínek  
Zobrazit souhrn tématu
Zasedací pořádek
Einsteinovy hádanky
Obrázkové rovnice s podmínkami
Deduktivní úlohy  
Zobrazit souhrn tématu
Hlavy robotů
Bludiště a hledání cest  
Zobrazit souhrn tématu


Kulička

Proveďte kuličku bludištěm. Ale pozor, kulička se zastaví jen o stěnu.


Kulička a poklad

Základní varianta úlohy: kulička má za úkol dostat se k pokladu.

Více pokladů

Tentokrát je v bludišti pokladů více a kulička musí posbírat všechny.

Teleport

Kromě kutálení se kulička může také teleportovat!

Spolupracující kuličky

Nyní máme v bludišti více kuliček. Aby se dostaly k některým hůře dostupným pokladům, musí spolupracovat – opřít se jedna o druhou.⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Velká a malá

V bludišti jsou speciální typy zdí. Je tam zeď s dírou, kterou projde jen malá koule. A pak tam je tenká zeď, kterou dokáže rozbořit velká koule.

Bludiště s bednami

V bludišti jsou bedny. Když do bedny narazí rozjetá velká koule, tak ji posune o jedno pole.

Nepřátelská koule

V bludišti je nepřátelská koule. Pohybuje se stejně jako modrá koule, ale ničí, na co přijde.

Více pokladů: střední

Zadání s jednou kuličkou a více poklady. Často může být důležité, v jakém pořadí poklady sbíráte. Tak si cestu dobře naplánujte…

Kulička a poklad: těžké

Základní varianta úlohy jen s jedním pokladem, hledání té správné cesty ale již není úplně jednoduché…

Více pokladů: těžké

Více pokladů: výzva



Barevné sudoku

Varianta oblíbené logické úlohy sudoku. Místo čísel se u nás umisťují barevné symboly.


Sudoku 4×4: rozcvička

Sudoku 4×4: lehké

Sudoku 4×4: těžší

Sudoku 6×6



Sokoban

Sokoban je logická úloha, ve které ovládáte panáčka v bludišti a vaším úkolem je dotlačit všechny bedýnky na určená políčka. Můžete tlačit pouze dopředu a vždy jen jednu bedýnku. Nabízíme více než 100 zadání od velmi lehkých až po velmi obtížné.


Sokoban: rozcvička

Sokoban: lehké

Sokoban: střední



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence