Logika a řešení problémů – 3. třída (3. ročník)
MW4Logika se zabývá vyvozováním platných závěrů z daných předpokladů. Logika se používá v důkazech (tzv. matematická logika), ale i v běžném uvažování, kdy z dostupných informací odvozujeme další závěry (tzv. logické myšlení). Na Umíme informatiku se zaměřujeme na rozvoj logického myšlení a využití logiky v informatice. Procvičování zde dělíme do tří témat:
- Logické výroky slovy – určování pravdivosti, vytváření slovně zapsaných výroků (bez formálního značení)
- Logické výrazy – zápis a vyhodnocování výrazů s logickými spojkami používanými v informatice (not, and, or, xor, ⇒, ⇔)
- Logické úlohy – využití logických úvah na řešení různorodých problémů (např. logické úlohy podobné sudoku, kde je potřeba splnit současně řadu podmínek)
Matematickou logiku si můžete procvičit na Umíme matiku. Kombinaci logického a algoritmického myšlení si můžete procvičit v rámci tématu Podmíněné příkazy.
Využití logiky
Logika má v informatice široké uplatnění. Zde je několik příkladů:
- programování (podmíněné příkazy)
- výběr záznamů z databáze, které splňují určitou podmínku
- operace v grafických editorech (např. sjednocení a průnik dvou tvarů)
- dokazování (např. korektnost programu)
- návrh digitálních obvodů
- v umělé inteligenci jako jedna z metod pro dosažení inteligentního chování
- řešení logických úloh (např. sudoku)
- práce s informacemi (např. rozpoznání chybné argumentace)
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Zasedací pořádek (lehké)
zadání: 14
Typicky zabere: 6 min

Einsteinovy hádanky (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 4 min

Einsteinovy hádanky (střední)
zadání: 7
Typicky zabere: 5 min

Einsteinovy hádanky (těžké)
zadání: 6
Typicky zabere: 9 min

Obrázkové rovnice s podmínkami (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 5 min

Obrázkové rovnice s podmínkami (střední)
zadání: 26
Typicky zabere: 7 min

Hlavy robotů (lehké)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Bludiště a hledání cest (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min

Kulička
Proveďte kuličku bludištěm. Ale pozor, kulička se zastaví jen o stěnu.
Kulička a poklad
Základní varianta úlohy: kulička má za úkol dostat se k pokladu.
Více pokladů
Tentokrát je v bludišti pokladů více a kulička musí posbírat všechny.
Teleport
Kromě kutálení se kulička může také teleportovat!
Spolupracující kuličky
Nyní máme v bludišti více kuliček. Aby se dostaly k některým hůře dostupným pokladům, musí spolupracovat – opřít se jedna o druhou.
Velká a malá
V bludišti jsou speciální typy zdí. Je tam zeď s dírou, kterou projde jen malá koule. A pak tam je tenká zeď, kterou dokáže rozbořit velká koule.
Bludiště s bednami
V bludišti jsou bedny. Když do bedny narazí rozjetá velká koule, tak ji posune o jedno pole.
Nepřátelská koule
V bludišti je nepřátelská koule. Pohybuje se stejně jako modrá koule, ale ničí, na co přijde.
Více pokladů: střední
Zadání s jednou kuličkou a více poklady. Často může být důležité, v jakém pořadí poklady sbíráte. Tak si cestu dobře naplánujte…
Kulička a poklad: těžké
Základní varianta úlohy jen s jedním pokladem, hledání té správné cesty ale již není úplně jednoduché…
Více pokladů: těžké
Více pokladů: výzva
Autíčka
Logická hra, ve které máte za úkol dostat auto z přeplněného parkoviště.
Rozcvička
Lehké
Střední
Barevné sudoku
Varianta oblíbené logické úlohy sudoku. Místo čísel se u nás umisťují barevné symboly.
Sudoku 4×4: rozcvička
Sudoku 4×4: lehké
Sudoku 4×4: těžší
Sudoku 6×6
Sokoban
Sokoban je logická úloha, ve které ovládáte panáčka v bludišti a vaším úkolem je dotlačit všechny bedýnky na určená políčka. Můžete tlačit pouze dopředu a vždy jen jednu bedýnku. Nabízíme více než 100 zadání od velmi lehkých až po velmi obtížné.
Sokoban: rozcvička
Sokoban: lehké
Sokoban: střední
Skákačka
Bloudění v číselném bludišti.