Práce s daty – 9. třída (9. ročník)
MTWData jsou údaje, které popisují svět kolem nás. Získáváme je třeba pozorováním nebo měřením. Data můžeme evidovat a analyzovat i na papíře (dříve se to tak běžně dělalo). Dnes pro práci s daty většinou používáme počítače a data ukládáme třeba pomocí tabulkového editoru nebo databází.
Data jsou nejčastěji číselná (čas běhu při závodech, počet hlasů ve volbách, cena výrobku, počet obyvatel), ale mohou být i textová (jméno studenta, oblíbená barva, název státu).
V rámci Umíme informatiku členíme toto téma na několik podtémat:
- Sběr a evidence dat – Porozumění tomu, jakou podobu data mohou mít a jak je získávat.
- Základy práce s daty – Základní úkony při práci s daty, jejich vyčítání z tabulek, řazení a znázorňování pomocí tabulek a grafů.
- Vizualizace dat: principy – Pomocí vizualizací můžeme datům daleko snáz porozumět. Pro přípravu dobrých vizualizací potřebujeme rozumět jejich základním principům.
- Vizualizace dat: typy grafů – Přehled typů grafů, které často používáme pro vizualizace, a jejich použití.
- Tabulkový editor – Základní způsob zpracování dat na počítači nabízí tabulkové editory (např. Microsoft Excel, Google Sheets, LibreOffice Calc).
Krom těchto základních témat jsou k dispozici i dvě pokročilejší témata:
- Databáze – Rozsáhlá data ukládáme do databází a pracujeme s nimi pomocí specializovaných programovacích jazyků jako je SQL.
- Regulární výrazy – Při práci s textovými daty často využíváme regulární výrazy, které umožňují popisovat vzory v textu.
Pracovní listy
Kromě níže uvedených interaktivních cvičení jsou k dispozici také následující pracovní listy, které vždy zobrazují graf vycházející z reálných dat a k němu několik úkolů:
Inspirace pro učitele: výukové moduly
Inspiraci pro začlenění těchto témat do výuky nabízí výukové moduly, které poskytují konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí:
Práce s daty: základy | 4.–6. ročník ZŠ | Úplné základy práce s daty, zápis dat do tabulky, řazení, sloupcové grafy. |
Tabulkový editor: základy | 5.–7. ročník ZŠ | Základy práce s tabulkovým editorem. |
Tabulkový editor: výpočty | 7.–9. ročník ZŠ | Zpracování dat pomocí tabulkového editoru |
Vizualizace dat | 7.–9. ročník ZŠ | Vizualizace dat pomocí grafů, základní principy vizualizace, nevhodné vizualizace. |
Pokročilá práce s daty | 1.–4. ročník SŠ | Zpracování dat pomocí tabulek a vizualizací, základní znalosti z oblasti databází. |
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Zkreslení dat (střední)
zadání: 37
Typicky zabere: 7 min

Vztahy grafů a tabulek (těžké)
zadání: 104
Typicky zabere: 11 min

Koláčové grafy (těžké)
zadání: 50
Typicky zabere: 7 min

Plošné grafy (těžké)
zadání: 36
Typicky zabere: 10 min

Histogramy (lehké)
zadání: 42
Typicky zabere: 6 min

Tabulky: rozsahy (střední)
zadání: 53
Typicky zabere: 7 min

Tabulky: odkazy (střední)
zadání: 38
Typicky zabere: 7 min

Tabulky: odkazy (těžké)
zadání: 64
Typicky zabere: 10 min

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Porozumění
Čtení textů, odpovídání na otázky testující porozumění textu.
Plošné grafy
Psaná odpověď
Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.
Tabulky: základní porozumění (těžké)
zadání: 27
Typicky zabere: 6 min

Sloupcové grafy: mix (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 5 min

Tabulky
Cvičení na práci s tabulkovými editory.
Olympijské medaile
Sada příkladů, které využívají data o medailích z Letních olympijských her 2016.