Kódování a modelování – 5. třída (5. ročník)
MXEV informatice pracujeme s informacemi o světě kolem nás. Abychom s informacemi mohli pracovat, musíme je umět nějakým způsobem přesně zachytit. Informace lze kódovat mnoha způsoby, například:
- Dopravní značky jsou obrázky, které kódují informace typu „zákaz vjezdu“ či „dej přednost v jízdě“.
- Binární soustava kóduje čísla jako posloupnost nul a jedniček.
- Barvy v obrázku můžeme kódovat pomocí trojice čísel vyznačujících podíl červené, zelené a modré složky.
- Morseova abeceda kóduje písmena pomocí teček a čárek.
Hlavní užitečná kódování rozebírají sekce kódování informací, kódování obrazu a zvuku a kódování čísel.
Šifry nejen že informaci zakódují, ale navíc se ji snaží i utajit. Šifry lidé využívají již tisíce let, v poslední době mají velmi důležitou roli při komunikaci po internetu.
Zatímco kódování se zabývá především tím jak informace zachytit, modelování se zabývá i tím co chceme zachytit. Model je zjednodušené znázornění skutečnosti. V informatice se velmi často používá modelování pomocí grafů. Na počítačích také můžeme s modely provádět zajímavé simulace.
Inspirace pro učitele
Inspiraci pro začlenění těchto témat do výuky nabízí výukové moduly, které poskytují konkrétní náměty, jakým způsobem učivo procvičovat a v jakém pořadí:
- Kódování a šifrování – základní úvod do kódování informací a šifrování za využití intuitivních příkladů, určeno pro žáky 4.–6. ročníku ZŠ.
- Modelování, grafy, simulace – princip modelování na příkladě grafů, obecnější principy modelování, názorné ukázky simulací, určeno pro žáky 6.–8. ročník ZŠ.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Kódování informací obrázkem (těžké)
zadání: 46
Typicky zabere: 3 min

Počítačové ikony (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 3 min

Emodži a Unicode symboly (lehké)
zadání: 56
Typicky zabere: 2 min

Kódování informací textem i jinak (střední)
zadání: 60
Typicky zabere: 5 min

Grafy: nejkratší cesty (lehké)
zadání: 73
Typicky zabere: 5 min

Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Kódování informací obrázkem (lehké)
zadání: 19
Typicky zabere: 3 min

Označování
V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.
Kódování informací obrázkem (lehké)
zadání: 46
Typicky zabere: 4 min

Počítačové ikony (lehké)
zadání: 93
Typicky zabere: 7 min

Kódování informací textem i jinak (lehké)

Bitmapová grafika (střední)
zadání: 46
Typicky zabere: 7 min

Grafy: nejkratší cesty (lehké)

Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Kódování informací obrázkem (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min

Emodži a Unicode symboly (lehké)
zadání: 9
Typicky zabere: 2 min

Kódování informací textem i jinak (lehké)
zadání: 12
Typicky zabere: 4 min

Šifry s nápadem (lehké)
zadání: 11
Typicky zabere: 3 min

Doplňování textu
Krátké texty, do kterých doplňujete na vybraná místa správnou variantu ze dvou možností.
Kódování informací obrázkem (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min

Kódování informací textem i jinak (střední)
zadání: 12
Typicky zabere: 6 min
