- Algoritmické myšleníVšechny souhrny k tomuto tématu
- Rozpoznávání vzorů
- Posloupnosti příkazů
- Cykly a podmínky
- Proměnné
- Funkce a zobecňování
- Algoritmické myšlení: mix
Filtr podle ročníku
Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů.
- Posloupnosti příkazů – algoritmy skládáme z příkazů seřazených do posloupnosti.
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů.
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných.
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí.
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb.
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Algoritmické myšleníCykly a podmínkyCykly a podmínky: mixtěžkéCykly a podmínky: mix (těžké)
zadání: 142
Typicky zabere: 11 min
Kouzla: mixtěžkéKouzla: mix (těžké)
zadání: 70
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: mixtěžkéDeaktivace bomby: mix (těžké)
zadání: 97
Typicky zabere: 14 min
ProměnnétěžkéPodmínky s proměnnými (těžké)
zadání: 54
Typicky zabere: 11 min
těžkéTypy proměnných (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňovánístředníRozklad programů (střední)
zadání: 57
Typicky zabere: 11 min
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Proměnné II
Složitější příklady s proměnnými.
Želví experimentárium
Na závěr tu máme úlohy „na hraní“. U těchto úloh není žádné jasné zadání k vyřešení. Máte připravený program, se kterým můžete experimentovat.
ProgMalování
Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.
Záludné
Sbírka náročnějších úloh na závěr.
Robotanik
Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.
Opravdová výzva
Tyto úlohy už mohou dát zabrat i zkušenému programátorovi.
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Posloupnosti příkazů