Nová informatika s Umíme: 6. ročník
Tento materiál nabízí základní inspiraci, jak využít Umíme informatiku ve výuce pro 6. ročník. Materiál lze využít mj. jako inspiraci pro přípravu školního vzdělávacího programu (ŠVP).
Zařazení témat je pouze orientační. Pokud žáci nepoužívali Umíme v předchozím ročníku, má určitě smysl zařadit i aktivity doporučené pro 5. ročník (min. jako opakování). A naopak může mít smysl zařadit i některé aktivity pro 7. ročník. Obsah Umíme je stále dynamicky rozšiřován. Lze očekávat, že postupně přibudou další témata či detailnější rozpracování uvedených témat.
V oblasti algoritmického myšlení lze na využití Umíme výrazně stavět: zde je dostupných mnoho forem procvičování, včetně tvorby vlastních programů. Aktivity v Umíme tak lze využít jako jako základ, který je následně doplněn aktivitami s otevřeným zadáním (např. tvorba příběhů ve Scratch, programování fyzických robotů).
V ostatních oblastech je vhodné používat Umíme jako doplněk a procvičování v Umíme průběžně kombinovat s jinými způsoby výuky (výklad, diskuze, samostatná práce, projekty).
Detailnější rozpracování možné organizace výuky nabízí výukové moduly. Pro 6. ročník jsou použitelné především:
- Algoritmické myšlení a základy blokového programování
- Blokové programování: podmínky, ladění
- Modelování, grafy, simulace
- Digitální technologie: použití
- Tabulkový editor: základy
Kódování, šifrování, modelování
Učivo: jednoduché šifry, základní principy kódování textu a obrázků.
Hlavní formy procvičování: Rozhodovačka, Přesouvání, Psaná odpověď.
Konkrétní témata:
Práce s daty
Učivo: Procvičování základní práce s daty ve formě tabulek, využití řazení dat, porozumění jednoduchým grafům (např. sloupcový graf) a vztahům mezi tabulkami a grafy.
Hlavní formy procvičování: Rozhodovačka, Přesouvání, Psaná odpověď.
Konkrétní témata:
- Tabulky: základní porozumění
- Řazení dat v tabulkách
- Vztahy grafů a tabulek
- Rozlišování typů grafů
- Sloupcové grafy
- Koláčové grafy
Blokové programování: opakování, podmínky
Zde předpokládáme, že žáci mají základní zkušenost s blokovým programováním odpovídající rozpisu pro 5. ročník. Pokud žáci s blokovým programováním teprve začínají, je vhodné projít tyto základy.
Na tyto základy je nyní vhodné navázat tématy:
Pro dobré pochopení je dobré tato témata pokrýt více způsoby:
- Rozhodovačka, Přesouvání, Pexeso: užitečné pro rychlé představení či opakování
- Želví grafika: především sada Obrázky s opakováním
- ProgMalování: především sada Vzory s opakováním I, Ladění obrázků
- Plošinovka: první (lehčí) polovina zadání
Logika, logické úvahy
Logika je hraniční oblast, která má přesah do matematiky a čtenářské gramotnosti (dobré porozumění logickýcm výrokům vyžaduje důsledné čtení). Logické úlohy jako Sudoku pak slouží k tréninku řešení problémů. Tyto úlohy může mít smysl zařazovat průběžně jako bonusy pro zpestření výuky, které jsou ale stále pedagogicky relevantní.
Digitální technologie, použití technologií
Témata:
Úplný přehled cvičení – uvádí přehled všech dostupných cvičení, která mohou být použitelná pro 6. ročník (včetně těch méně typických).
Zpět na rozcestník metodických materiálů.