Algoritmické myšlení – 9. třída

MTL
Zkopírovat kód tématu
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTL)
Ukázat QR kód

umime.to/MTL


Stáhnout QR kód
Všechny souhrny

Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.

Co zahrnuje algoritmické myšlení?

Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.

Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:

  • Porozumění problému, jasná formulace problému.
  • Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
  • Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
  • Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
  • Hledání a opravování chyb.

Algoritmické myšlení v

Téma dělíme na několik podtémat:

Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.

Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Algoritmické myšlení
Cykly a podmínky
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: podmínky
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Cykly a podmínky: mix
Kouzla: mix
Deaktivace bomby: mix
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnné: obecné principy  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: proměnné
Výrazy s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Podmínky s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Typy proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Pojmenování proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce a zobecňování
Funkce bez parametrů  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Rozklad programů  
Zobrazit souhrn tématu
Vývoj programů
Vývojové diagramy  
Zobrazit souhrn tématu
Vývojové diagramy: základy


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu
Doplňování řad: čísla
Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Domino: abstrakce
Klasifikace
Žebřík abstrakce
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Obrázkové funkce
Vývoj programů
Vývojové diagramy  
Zobrazit souhrn tématu
Vývojové diagramy: úpravy textu
Vývojové diagramy: proměnné a čísla


Označování

V zadaném obrázku či textu máte za úkol označit všechny oblasti, které splňují určitou vlastnost.


Algoritmické myšlení
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: proměnné
Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: cykly s proměnnými
Podmínky s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: podmínky s proměnnými
Funkce a zobecňování
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: volání funkcí s parametry
Vybarvování: funkce s parametry
Rekurze  
Zobrazit souhrn tématu
Vybarvování: rekurze a fraktály


Pexeso

Hledání dvojic, které k sobě patří.


Algoritmické myšlení
Proměnné
Typy proměnných  
Zobrazit souhrn tématu


Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Algoritmické myšlení
Funkce a zobecňování
Funkce s parametry  
Zobrazit souhrn tématu
Vývoj programů
Ladění, hledání chyb  
Zobrazit souhrn tématu
Ladění programů s proměnnými
Úprava programů  
Zobrazit souhrn tématu
Úprava programů s proměnnými


Psaná odpověď

Cvičení, ve kterém píšete odpověď na klávesnici.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Vzory v posloupnostech  
Zobrazit souhrn tématu


Želví grafika

Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.


Úprava programů

Želva s limitem II

Záludné



ProgMalování

Tvorba obrázků skládáním základním tvarů (např. kruh, čtverec), využití blokového programování.


Proměnné



Plošinovka

Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.


Čítače II



Stavitel

Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.


Opakování a podmínky: těžší

Ladění programů

Záludné



Robotanik

Jednoduché grafické ovládání, zapeklité programátorské úlohy.


Těžké



NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Před položením dotazu si prosím projděte návody:

Prosíme, nezasílejte dotazy na prozrazení řešení úloh či vysvětlení postupu. Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá a připojte snímek obrazovky.

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Hlášení chyby Obsah Ovládání Přihlášení Licence