Algoritmické myšlení – 8. třída (8. ročník)

MTL
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/MTL)
Ukázat QR kód

umime.to/MTL


Stáhnout QR kód
Ukázat/skrýt shrnutí

Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.

Co zahrnuje algoritmické myšlení?

Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.

Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:

  • Porozumění problému, jasná formulace problému.
  • Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
  • Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
  • Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
  • Hledání a opravování chyb.

Algoritmické myšlení na Umíme informatiku

V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:

Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.

Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Souhrn je skryt.

Rozhodovačka

Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Zpětné inženýrství
Slovní vztahy
Posloupnosti příkazů
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Posloupnosti kouzel
Deaktivace bomby: posloupnosti
Cykly a podmínky
Opakuj N×  
Zobrazit souhrn tématu
Opakovací kouzla
Deaktivace bomby: opakování
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Podmíněná kouzla: oblékání příšerek
Deaktivace bomby: podmínky
Deaktivace bomby: rozhodovací stromy
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Deaktivace bomby: opakuj dokud
Opakované rozhodování  
Zobrazit souhrn tématu
Vláček: opakované rozhodování
Vnořené cykly  
Zobrazit souhrn tématu
Vnořeně opakovací kouzla
Deaktivace bomby: vnořené cykly
Cykly a podmínky: mix
Kouzla: mix
Deaktivace bomby: mix
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnná kouzla
Deaktivace bomby: proměnné
Přiřazovací příkaz  
Zobrazit souhrn tématu
Výrazy s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Cykly s proměnnými  
Zobrazit souhrn tématu
Typy proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Pojmenování proměnných  
Zobrazit souhrn tématu
Funkce a zobecňování
Funkce  
Zobrazit souhrn tématu
Zobecňování programů  
Zobrazit souhrn tématu


Pexeso

Hledání dvojic, které k sobě patří.


Algoritmické myšlení
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu


Přesouvání

Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.


Algoritmické myšlení
Rozpoznávání vzorů
Rozklad obrázků na části  
Zobrazit souhrn tématu
Rozklad obrázků
Posloupnosti příkazů
Pořadí příkazů  
Zobrazit souhrn tématu
Stavby z kostek
Cykly a podmínky
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Sběr vlajek: podmínky
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnná kouzla
Funkce a zobecňování
Abstrakce  
Zobrazit souhrn tématu
Žebřík abstrakce
Klasifikace


Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Algoritmické myšlení
Cykly a podmínky
Podmínky a větvení  
Zobrazit souhrn tématu
Opakuj dokud  
Zobrazit souhrn tématu
Proměnné
Proměnné: základní princip  
Zobrazit souhrn tématu
Vývoj programů
Úprava programů  
Zobrazit souhrn tématu
Úprava programů
Ladění, hledání chyb  
Zobrazit souhrn tématu
Ladění programů


Želví grafika

Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.


Želva s limitem

V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy –⁠ každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?

Vzory s opakováním II

Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.

Proměnné

Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.

Ladění obrázků

V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.

Správné úhly

Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.



Plošinovka

Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.


Čarování s podmínkami

Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.

Čítače

Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.

Záludné

Výběr těžších úloh. Některé jdou vyřešit i jednoduchým programem, nemusí být ale snadné to správné řešení najít.



Stavitel

Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.


Opakuj dokud: těžší

Mírně náročnější úkoly využívající cyklus opakuj dokud.

Funkce

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence