- Algoritmické myšleníVšechny souhrny k tomuto tématu
- Rozpoznávání vzorů
- Posloupnosti příkazů
- Cykly a podmínky
- Proměnné
- Funkce a zobecňování
- Vývoj programů
- Algoritmické myšlení: mix
Filtr podle ročníku
Algoritmické myšlení je součást obecnějšího informatického myšlení, která se zaměřuje na navrhování algoritmů.
Co zahrnuje algoritmické myšlení?
Algoritmus je přesně daný postup, kterým řešíme určitý problém. Algoritmické myšlení se typicky využívá při programování, tj. při zápisu algoritmů, které provádí počítač. Má však svoje využití i v běžném životě: typickými příklady jednoduchých algoritmů jsou recepty na vaření nebo instrukce k sledování cesty z jednoho místa na druhé.
Algoritmické myšlení zahrnuje nejen tvorbu algoritmu, ale i další související kroky:
- Porozumění problému, jasná formulace problému.
- Abstrakce, rozklad problému na podčásti, odlišení podstatných prvků od těch, které jsou méně důležité.
- Zvážení různých přístupů k řešení problému, porovnání efektivity algoritmů, optimalizace postupů.
- Porozumění algoritmu, který vymyslel někdo jiný, a jeho provedení.
- Hledání a opravování chyb.
Algoritmické myšlení na Umíme informatiku
V rámci Umíme informatiku dělíme toto téma na několik podtémat:
- Rozpoznávání vzorů – vyhledávání společných vzorů a vlastností, vzory v posloupnostech, popis vzorů.
- Posloupnosti příkazů – algoritmy skládáme z příkazů seřazených do posloupnosti.
- Cykly a podmínky – opakované a podmíněné vykonávání příkazů.
- Proměnné – práce se stavovou informací, ukládání hodnot do proměnných.
- Funkce a zobecňování – zobecňování (abstrakce) vzorů, rozklad (dekompozice) problémů na části, použití funkcí.
- Vývoj programů – ladění, hledání chyb.
Příklady v této části staví především na „mikrosvětech“, což jsou jednoduchá, intuitivní prostředí s omezeným množstvím příkazů a současně zajímavou dynamikou. Jsou začleněny jak variace na často používané principy (želví grafika, robot na mřížce), tak originální variace jako kouzla nebo deaktivace bomby.
Pro zápis programů zde využíváme blokové programování, k jehož použití nabízíme samostatný metodický text pro učitele.
Rozhodovačka
Rychlé procvičování výběrem ze dvou možností.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůZpětné inženýrstvíSlovní vztahystředníSlovní vztahy (střední)
zadání: 59
Typicky zabere: 4 min
Posloupnosti příkazůtěžkéPořadí příkazů (těžké)
zadání: 61
Typicky zabere: 7 min
Posloupnosti kouzeltěžkéPosloupnosti kouzel (těžké)
zadání: 45
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: posloupnostitěžkéDeaktivace bomby: posloupnosti (těžké)
zadání: 48
Typicky zabere: 7 min
Cykly a podmínkytěžkéOpakuj N× (těžké)
zadání: 44
Typicky zabere: 6 min
Opakovací kouzlatěžkéOpakovací kouzla (těžké)
zadání: 36
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: opakovánístředníDeaktivace bomby: opakování (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 8 min
středníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 60
Typicky zabere: 8 min
Podmíněná kouzla: oblékání příšerektěžkéPodmíněná kouzla: oblékání příšerek (těžké)
zadání: 34
Typicky zabere: 8 min
Deaktivace bomby: podmínkystředníDeaktivace bomby: podmínky (střední)
zadání: 54
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: rozhodovací stromystředníDeaktivace bomby: rozhodovací stromy (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: opakuj dokudstředníDeaktivace bomby: opakuj dokud (střední)
zadání: 41
Typicky zabere: 12 min
Vláček: opakované rozhodovánístředníVláček: opakované rozhodování (střední)
zadání: 35
Typicky zabere: 8 min
středníVnořené cykly (střední)
zadání: 34
Typicky zabere: 6 min
Vnořeně opakovací kouzlastředníVnořeně opakovací kouzla (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 6 min
Deaktivace bomby: vnořené cyklystředníDeaktivace bomby: vnořené cykly (střední)
zadání: 40
Typicky zabere: 7 min
Cykly a podmínky: mixlehkéCykly a podmínky: mix (lehké)
zadání: 128
Typicky zabere: 6 min
Kouzla: mixlehkéKouzla: mix (lehké)
zadání: 85
Typicky zabere: 5 min
Deaktivace bomby: mixlehkéDeaktivace bomby: mix (lehké)
zadání: 77
Typicky zabere: 6 min
ProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 6 min
Proměnná kouzlatěžkéProměnná kouzla (těžké)
zadání: 43
Typicky zabere: 7 min
Deaktivace bomby: proměnnéstředníDeaktivace bomby: proměnné (střední)
zadání: 55
Typicky zabere: 7 min
středníPřiřazovací příkaz (střední)
zadání: 39
Typicky zabere: 3 min
středníVýrazy s proměnnými (střední)
zadání: 51
Typicky zabere: 4 min
středníCykly s proměnnými (střední)
zadání: 43
Typicky zabere: 10 min
lehkéTypy proměnných (lehké)
zadání: 40
Typicky zabere: 4 min
středníPojmenování proměnných (střední)
zadání: 48
Typicky zabere: 5 min
Funkce a zobecňovánílehkéFunkce (lehké)
zadání: 39
Typicky zabere: 6 min
středníZobecňování programů (střední)
zadání: 45
Typicky zabere: 6 min
Pexeso
Hledání dvojic, které k sobě patří.
Algoritmické myšleníProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
Přesouvání
Přesouvání kartiček na správné místo. Jednoduché ovládání, zajímavé a neotřelé úlohy.
Algoritmické myšleníRozpoznávání vzorůRozklad obrázkůstředníRozklad obrázků (střední)
zadání: 14
Typicky zabere: 6 min
Posloupnosti příkazůStavby z kostekstředníStavby z kostek (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Cykly a podmínkySběr vlajek: podmínkystředníSběr vlajek: podmínky (střední)
zadání: 13
Typicky zabere: 5 min
ProměnnéProměnná kouzlastředníProměnná kouzla (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 6 min
Funkce a zobecňováníŽebřík abstrakcestředníŽebřík abstrakce (střední)
zadání: 16
Typicky zabere: 5 min
KlasifikacestředníKlasifikace (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 6 min
Krok po kroku
Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.
Algoritmické myšleníCykly a podmínkystředníPodmínky a větvení (střední)
zadání: 10
Typicky zabere: 7 min
středníOpakuj dokud (střední)
zadání: 11
Typicky zabere: 7 min
ProměnnéstředníProměnné: základní princip (střední)
zadání: 8
Typicky zabere: 6 min
Vývoj programůÚprava programůstředníÚprava programů (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 6 min
Ladění programůstředníLadění programů (střední)
zadání: 9
Typicky zabere: 8 min
Želví grafika
Vykreslování obrázků želví grafikou za využití blokového programování.
Želva s limitem
V této sadě máte za úkol psát pro želvu krátké programy – každá úloha má limit na počet příkazů. Dokážete najít ten správný, stručný zápis programu?
Vzory s opakováním II
Pár dalších vzorů s pravidelným opakováním. Některé vypadají komplikovaně, ale jdou všechny vykreslit snadno. Jen je potřeba se na ně správně podívat.
Proměnné
Naučíme želvu používat proměnné a ta nám díky tomu nakreslí pěkné spirály.
Ladění obrázků
V této sadě máte připravené programy, které jsou skoro správně. Ale jenom skoro. Zkuste v nich najít chybu a opravit ji.
Správné úhly
Želva zvládne nakreslit pěkné hvězdy a další obrazce. Musíte jí ale říct, o jaký úhel má přesně zatočit. Zkuste ten správný úhel nehádat, ale vypočítat.
Plošinovka
Ovládejte skákající postavu pomocí blokového programování.
Čarování s podmínkami
Nyní pan Blob bude potřebovat jak čarování, tak podmínky.
Čítače
Pan Blob umí i počítat. Sice jen po jedné, ale i to stačí.
Záludné
Výběr těžších úloh. Některé jdou vyřešit i jednoduchým programem, nemusí být ale snadné to správné řešení najít.
Stavitel
Pomocí blokového programování vytvořte program pro stavitele Standu.
Opakuj dokud: těžší
Mírně náročnější úkoly využívající cyklus
opakuj dokud
.Funkce
NAPIŠTE NÁMDěkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.
Napište nám
Nevíte si rady?
Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:
Čeho se zpráva týká?
Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení LicenceZde nám můžete napsat vzkaz či popsat dojmy, jak se vám systém používá. Pokud máte nějakou zásadnější zprávu, zvolte prosím jednu z dalších kategorií.
Pokud hlásíte chybu, upřesněte prosím, v čem přesně spočívá. Pokud máte námět na rozšíření obsahu, uvítáme, když popíšete konkrétní ukázku. Nezasílejte prosím dotazy na prozrazení řešení úloh či na vysvětlení postupu.
Před položením dotazu prosím zkontrolujte časté dotazy.
Před položením dotazu si prosím projděte časté dotazy k přihlášení.
- Posloupnosti příkazů