RVP nová informatika
Následující tabulky nabízí přehled rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro nové pojetí výuky informatiky. Tento přehled lze využít například při přípravě školního vzdělávacího programu (ŠVP).
Pro jednotlivá témata uvádíme související tematické oblasti v rámci členění použitého v Umíme informatiku. Umíme informatiku používá výrazně jemnější členění obsahu než RVP, pro přehlednost je u některých RVP témat uveden jen neúplný výčet nejtypičtějších položek.
Pokud hledáte inspiraci pro dílčí ročníky (např. pro rozpis ŠVP a tvorbu tematických plánů), můžete využít následující samostatné stránky:
- Nová informatika s Umíme: 4. ročník
- Nová informatika s Umíme: 5. ročník
- Nová informatika s Umíme: 6. ročník
- Nová informatika s Umíme: 7. ročník
- Nová informatika s Umíme: 8. ročník
- Nová informatika s Umíme: 9. ročník
- Nová informatika s Umíme: střední školy (základní blok)
- Nová informatika s Umíme: střední školy (rozšiřující blok)
1. stupeň
Data, informace a modelování | |||
data, informace | sběr (pozorování, jednoduchý dotazník, průzkum) a záznam dat s využitím textu, čísla, barvy, tvaru, obrazu a zvuku; hodnocení získaných dat, vyvozování závěrů | • Zápis dat do tabulky • Sloupcové grafy • Koláčové grafy • Spojnicové grafy | |
kódování a přenos dat | využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení, přenos a ochranu informace | • Kódování informací obrázkem | |
modelování | model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka | • Tabulky: základní porozumění • Vztahy grafů a tabulek • Grafy sousednosti | |
Algoritmizace a programování | |||
řešení problému krokováním | postup, jeho jednotlivé kroky, vstupy, výstupy a různé formy zápisu pomocí obrázků, značek, symbolů či textu; příklady situací využívajících opakovaně použitelné postupy; přečtení, porozumění a úprava kroků v postupu, algoritmu; sestavení funkčního postupu řešícího konkrétní jednoduchou situaci | • Bludiště • Logické úlohy s přesuny • Logické úlohy na mřížce • Význam příkazů • Posloupnost příkazů | |
programování | experimentování a objevování v blokově orientovaném programovacím prostředí; události, sekvence, opakování, podprogramy; sestavení programu | • Posloupnost příkazů • Podmínky a větvení • Souběžné akce | |
kontrola řešení | porovnání postupu s jiným a diskuse o nich; ověřování funkčnosti programu a jeho částí opakovaným spuštěním; nalezení chyby a oprava kódu; nahrazení opakujícího se vzoru cyklem | • Opakování • Ladění, hledání chyb • Opakování | |
Informační systémy | |||
systémy | skupiny objektů a vztahy mezi nimi, vzájemné působení; příklady systémů z přírody, školy a blízkého okolí žáka; části systému a vztahy mezi nimi | ||
práce se strukturovanými daty | shodné a odlišné vlastnosti objektů; řazení prvků do řad, číslovaný a nečíslovaný seznam, víceúrovňový seznam; tabulka a její struktura; záznam, doplnění a úprava záznamu | • Stejné vzory • Společná vlastnost • Vzory v posloupnostech • Popis vzorů • Tabulky: buňky, řádky, sloupce | |
Digitální technologie | |||
hardware a software | digitální zařízení a jejich účel; prvky v uživatelském rozhraní; spouštění, přepínání a ovládání aplikací; uložení dat, otevírání souborů | • Typy souborů | |
počítačové sítě | propojení technologií, (bez)drátové připojení; internet, práce ve sdíleném prostředí, sdílení dat | • E-mailová komunikace • Vyhledávání na internetu | |
bezpečnost | pravidla bezpečné práce s digitálním zařízením; uživatelské účty, hesla | • Hesla a autentizace • Zabezpečení zařízení • Ergonomie |
2. stupeň
Data, informace a modelování | |||
data, informace | získávání, vyhledávání a ukládání dat obecně a v počítači; proces komunikace, kompletnost dat, časté chyby při interpretaci dat | • Kódování informací obrázkem • Základní kódování textu | |
kódování a přenos dat | různé možnosti kódování čísel, znaků, barev, obrázků, zvuků a jejich vlastnosti; standardizované kódy; bit; bajt, násobné jednotky; jednoduché šifry a jejich limity | • Kódování obrazu a zvuku • Kódování čísel • Základní šifry • Šifry s nápadem • Kódování textu v počítačích • Kódování speciálních znaků • Informace, velikost dat | |
modelování | schéma, myšlenková mapa, vývojový diagram, ohodnocený a orientovaný graf; základní grafové úlohy | • Vývojové diagramy • Modelování a simulace • Grafy sousednosti • Izomorfní grafy | |
Algoritmizace a programování | |||
algoritmizace | dekompozice úlohy, problému; tvorba, zápis a přizpůsobení algoritmu | • Rozklad obrázků na části • Abstrakce • Rozklad programů | |
programování | nástroje programovacího prostředí, blokově orientovaný programovací jazyk, cykly, větvení, proměnné | • Posloupnost příkazů • Opakování • Podmínky a větvení • Vnořené cykly • Opakuj dokud • Cykly s podmínkou • Proměnné: základní principy • Cykly s proměnnými • Podmínky s proměnnými | |
kontrola | ověření algoritmu, programu (například změnou vstupů, kontrolou výstupů, opakovaným spuštěním); nalezení chyby (například krokováním); úprava algoritmu a programu | • Ladění, hledání chyb • Algoritmické myšlení: mix | |
tvorba digitálního obsahu | tvorba programů (například příběhy, hry, simulace, roboti); potřeby uživatelů, uživatelské rozhraní programu; autorství a licence programu; etika programátora | • Autorství a licence | |
Informační systémy | |||
informační systémy | informační systém ve škole; uživatelé, činnosti, práva, struktura dat; ochrana dat a uživatelů, účel informačních systémů a jejich role ve společnosti | • Informační systémy | |
návrh a tvorba evidence dat | formulace požadavků; struktura tabulky, typy dat; práce se záznamy, pravidla a omezení; kontrola správnosti a použitelnosti struktury, nastavených pravidel; úprava požadavků, tabulky či pravidel | • Tabulky: základní porozumění • Tabulky: buňky, řádky, sloupce • Tabulky: rozsahy | |
hromadné zpracování dat | velké soubory dat; funkce a vzorce, práce s řetězci; řazení, filtrování, vizualizace dat; odhad závislostí | • Tabulky: početní operace • Tabulky: rozsahy • Tabulky: odkazy • Sloupcové grafy • Koláčové grafy • Spojnicové grafy • Bodové grafy • Binární čísla: záporná a desetinná | |
Digitální technologie | |||
hardware a software | pojmy hardware a software, součásti počítače a principy jejich společného fungování; operační systémy – funkce, typy, typické využití; datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému, komprese a formáty souborů, správa souborů, instalace aplikací; fungování nových technologií kolem žáka | • Typy počítačů • Historie počítačů • Vstupní a výstupní zařízení • Hardware: mix • Operační systémy • Software: typy aplikací, příklady • Vlastnosti softwaru • Typy souborů • Komprese dat | |
počítačové sítě | typy, služby a význam počítačových sítí, fungování sítě – klient, server, switch, IP adresa; struktura a principy internetu; web – fungování webu, webová stránka, webový server, prohlížeč, odkaz, URL, vyhledávač; princip cloudových aplikací; metody zabezpečení přístupu k datům, role a přístupová práva | • Počítačové sítě: mix • Vyhledávání na internetu • E-mailová komunikace • Online spolupráce | |
řešení technických problémů | postup při řešení problému s digitálním zařízením – nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení | • Řešení technických problémů | |
bezpečnost | útoky – cíle a metody útočníků, nebezpečné aplikace a systémy; zabezpečení digitálních zařízení a dat – aktualizace, antivir, firewall, bezpečná práce s hesly a správce hesel, dvoufaktorová autentizace, šifrování dat a komunikace, zálohování a archivace dat | • Hesla a autentizace • Viry, spam a sociální inženýrství • Zabezpečení zařízení • Kódování textu a šifrování • Šifrování: pojmy a principy | |
digitální identita | digitální stopa (obsah a metadata) – sledování polohy zařízení, záznamy o přihlašování a pohybu po internetu, cookies, sledování komunikace, informace v souboru; sdílení a trvalost (nesmazatelnost) dat, fungování a algoritmy sociálních sítí | • Chování na internetu • Digitální identita • Metadata |
Gymnázia a střední školy
Data, informace a modelování | |||
data, informace | získávání, vyhledávání a ukládání dat obecně a v počítači; data a jejich význam, pojem informace | ||
kódování a přenos dat | kódování dat v počítačích obecně, binární soustava, bity a bajty; kódování čísel, vliv množství informace (počtu bitů) na možný rozsah a dostupnou přesnost; kódování textů; kódování obrazu, zvuku, videa, principy bezeztrátové a ztrátové komprese; přenos dat, kódování a dekódování zprávy, komunikační kanál, kontrolní součty | • Základní kódování textu • Kódování obrazu a zvuku • Kódování čísel • Informace, velikost dat • Komprese dat • Bitmapová grafika • Vektorová grafika • Bitmapová vs. vektorová grafika • Reprezentace barev • Kódování zvuku | |
modelování | model jako zjednodušení reality, schéma, diagram, pojmová a myšlenková mapa; graf, vrcholy, hrany, orientovaný graf, ohodnocený graf, kritická cesta | • Modelování a simulace • Grafy sousednosti • Izomorfní grafy • Teorie grafů: základní pojmy • Teorie grafů: vlastnosti a části grafů | |
interpretace dat | kvalita informačního zdroje; chyby a manipulace v interpretacích dat; kritické myšlení a kognitivní zkreslení | • Dezinformace, hoaxy, manipulace • Techniky manipulace a argumentační fauly | |
Algoritmizace a programování | |||
programovací koncepty | programovací jazyk; proměnné, datové typy a jejich vlastnosti, vstup a výstup dat; podprogramy s parametry a s návratovými hodnotami; větvení programu se složenými podmínkami, cykly, seznamy | • Proměnné • Funkce • Zobecňování programů • Proměnné a výrazy • Sekvence příkazů v Pythonu • Podmíněný příkaz (if) v Pythonu • Cyklus for v Pythonu • Cyklus while v Pythonu • Seznamy v Pythonu | |
testování, optimalizace | syntaktické, běhové a logické (funkční) chyby, krokování a ladění programu; vliv vstupních dat na spotřebované výpočetní zdroje | ||
vývoj programu | volba nástroje podle zadání úlohy; návrh přehledného uživatelského rozhraní programu; nápověda a dokumentace k programu; autorství a licence programu; etika programátora | • Autorství a licence | |
Informační systémy | |||
informační systémy | informační systém – data, jejich struktura a vazby, definované procesy, role uživatelů, technické řešení informačních systémů; veřejné informační systémy | • Informační systémy | |
hromadné zpracování dat | tabulka, její struktura – data, hlavička a legenda; řazení a filtrování dat, rozpoznávání vzorů a trendů v datech, vizualizace dat; velká data – zdroje, metody zpracování, využití | • Tabulky: odkazy • Tabulky: funkce • Tabulky: podmínky • Tabulkový editor: mix • Sloupcové grafy • Koláčové grafy • Spojnicové grafy • Bodové grafy • Binární čísla: záporná a desetinná | |
vývoj informačního systému | postup tvorby informačního systému; návrh uživatelského rozhraní, datového modelu a procesů; návrh databázové tabulky, atributy polí, primární klíč; návrh struktury a propojení více tabulek – cizí klíč, relace | • Databáze • Použití databází • Relační databáze • SQL: základy • SQL: select | |
Digitální technologie | |||
hardware a software | technické schéma současného počítače, sledované parametry základních dílů a jejich vliv na jeho rychlost, kapacitu, možné využití a na ergonomii práce s počítačem, typy počítačů; fungování operačního systému, současné operační systémy a jejich využití; zlomové události vývoje hardwaru a softwaru, nové počítačové technologie, jejich využití a vliv na společnost | • Typy počítačů • Historie počítačů • Vstupní a výstupní zařízení • Procesor a architektura • Paměť • Ergonomie • Software: typy aplikací, příklady • Vlastnosti softwaru • Operační systémy • Typy souborů | |
umělá inteligence | princip strojového učení; aplikace umělé inteligence; limity, přínosy a rizika umělé inteligence | • Umělá inteligence: pojmy • Historie umělé inteligence • Aplikace a schopnosti umělé inteligence • Umělá inteligence: realita a fikce | |
počítačové sítě | lokální počítačové sítě a internet – paketový přenos dat, firewall; zabezpečený přenos dat; principy fungování webu a cloudových služeb; typy, vlastnosti bezdrátových sítí, internet věcí | • Počítačové sítě: obecné principy • Počítačové sítě: protokoly • Počítačové sítě: hardware | |
bezpečnost počítačových zařízení a dat | způsoby útoků na počítačová zařízení; cíle a sociotechnické metody útočníků; zabezpečení zařízení a dat – aktualizace softwaru, antivir, bezpečná práce s hesly, vícefaktorová autentizace a biometrika; metody zálohování dat; systémový přístup k zabezpečení | • Viry, spam a sociální inženýrství • Zabezpečení zařízení • Šifrování: pojmy a principy | |
bezpečné digitální prostředí | fyzická identita člověka jako spojení jeho biologické a právní identity; digitální identita a její vazby s fyzickou identitou – datová schránka, elektronický podpis, token; neověřená a falešná digitální identita; nevědomá digitální stopa – logy, metadata, cookies, sledování uživatele a narušení soukromí při využívání internetu; vědomá digitální stopa – virtuální osobnosti a jejich cílené vytváření; fungování a algoritmy sociálních sítí | • Hesla a autentizace • Digitální identita • Metadata |